Varför ska man ha en sökmotoroptimerad hemsida?

Kontakta oss

Varför ska man ha en sökmotoroptimerad hemsida?


05/02/2019 | Kategorier: Marknadsföring, SEO.

Många undrar säkert ”Varför ska jag ha en sökmotoroptimerad hemsida? Räcker det inte bara med en hemsida och lite annonser?”. Det är en vanlig fråga som vi får när vi pratar med nya kunder. Många har hört talas om orden och att de är viktiga, men inte riktigt förstått innebörden, och inte minst fördelarna, av det.

Den så kallade organiska kanalen på Google är de länkar som inte är annonser. Med en hemsida som är korrekt sökmotoroptimerad ökar du dina chanser att nå toppositionerna på Google, Bing och andra sökmotorer. Dina konkurrenter är säkert redan med på tåget när det kommer till SEO och hemsidor, det gäller då att vara ute i god tid så du inte missar ditt tåg!

Skillnader mellan betald och organisk

Moz, en mycket populär SEO-blogg, har skrivit att det i dagsläget troligtvis klickas allt mer på annonser. På vissa sökord så klickas det lika mycket på annonserna som det görs på de organiska resultaten, vilket är en stor förändring om vi tittar några år bakåt i tiden.

statistik sökmotoroptimering

Enligt en undersökning som gjordes 2012 så klickar endast ca 6% av alla sökare på den betalda annonseringen jämfört med 94% på de naturliga sökresultaten. Undersökningen visar även att ju äldre du är, desto mer benägen är du att klicka på annonserna. Med andra ord är det väldigt viktigt att du lägger ner tid på att sökmotoroptimera ditt företags hemsida, för du vill väl inte missa chansen att få hela 94% av alla sökare in på din hemsida? Har du inte tiden eller kunskapen så finns SEO-byråer som Brandson som kan hjälpa er med det.

Undersökningen visar även att du har större chans att hitta det du söker efter om du söker via Google kontra deras konkurrent Bing. 96% av de som sökte hittade det de letade efter om de sökte via Google, medan endast 76% hittade om de sökte via Bing.

Ta vara på möjligheterna med SEO

Möjligheterna och fördelarna med SEO är många. Det är ett av de, om inte det, viktigaste sätten att marknadsföra dig på i dagens samhälle. Alla har vi en telefon i fickan där du kan göra en sökning på nolltid.

När du väl nått de högsta placeringarna på dina viktigaste sökord och trafiken börjar öka, så bör det även trilla in lite fler förfrågningar och försäljningar. Sökmotorer och SEO är ett av de viktigaste och mest konstnadseffektiva sätten att få ditt företag att synas online. Därför ska du aldrig räkna bort det på grund av att det verkar krångligt eller jobbigt. 2018 gjordes det över 55 miljoner sökningar per dag på Google i Sverige, du vill väl vara en del av dessa sökningar?

Vill du veta mer om vad SEO är? Läs vår artikel här för att få lite mer praktiska tips på vad du kan göra för att förbättra er SEO.