2015-07-10

Vad säger Googles konsumentbarometer?

Vi har fått tagit del av Googles svenska konsumentbarometer för 2015 och siffrorna för internetandvändningen pekar i vanlig ordning uppåt.

Rapporten är omfattande och vi har lyft fram några intressanta punkter kombinerat med våra egna tankar nedan.

  • Framtiden är mobil och svenskarna har i snitt 3,4 enheter med vilka man kopplar upp sig till internet med.
  • Svensken handlar online. 38 % köper online och 52 % har någon gång under sin köpprocess sökt mer information på Internet
  • 45 % använder Internet för att jämföra alternativ inför ett köp. För dig som marknadsför dig lokalt eller har en lokal verksamhet är det särskilt intressant att 82 % av de som söker lokalt bara tar ställning till 1-3 alternativ innan man bestämmer sig. Det är med andra ord av stor vikt att du finns representerad för att undvika att en potentiell affär istället landar hos någon av dina konkurrenter.

Rapporten innehåller även intressant demografisk data som bekräftar att Internet inte längre bara når en yngre målgrupp.

  • Så många som nio av tio i åldern 45-54 kopplar idag upp sig varje dag.
  • Nästan åtta av tio i åldern 55+ kopplar upp sig varje dag.

Människor 45+ anses ofta vara en köpstark och inflytelserik målgrupp vilka är extra intressant att nå ut till som företag. Om ni är intresserade av att höra hur vi på Brandson skulle kunna hjälpa er med detta, tveka inte att höra av er till oss. Vi har öppet hela sommaren!

Fredrik Rosenborg

vVD

Tel. +46 (0) 76 764 01 94

E-post. fredrik.rosenborg@brandson.se