SEO är en förkortning för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. Detta är en metod inom digital marknadsföring för att få din hemsida att synas högt upp bland sökmotorernas så kallade ”organiska” resultat. Organiska resultat är de sökresultat som du inte kan köpa dig till, som annonser i Google Ads (AdWords), utan det kräver att din hemsida är relevant gentemot sökarens intention.

Med andra ord, om du söker efter ”Italiensk restaurang Stockholm” så vill du antagligen hitta en italiensk restaurang som ligger i Stockholm. När du söker så rangordnar Google sidorna utefter hur relevanta de är för just din sökning. Det kommer alltså inte dyka upp någon sida som handlar om franska restauranger i Göteborg eller liknande, då det inte är vad du letar efter. Detta förutsatt att hemsidorna är korrekt optimerade.

Många olika faktorer för lyckad SEO

Hur vet man då att ens hemsida är relevant? Och är det allt man behöver tänka på? Nja, inte riktigt, men det är en stor del av det hela. SEO kan delas in i två områden, on-page och off-page. Här nedan förklarar vi väldigt kort och förenklat hur dessa två områden fungerar.

On-page SEO

On-page-optimering handlar om hur din hemsida ser ut och beter sig. Det kan handla om allt från hur dess kod är uppbyggd till texten som du läser och bilderna du ser. Du själv kan tycka att allt ser bra ut och att texterna på din site är relevanta. Men kanske inte ur Googles och andra sökmotorers synpunkt. Faktorer som titlar och rubriker, om den använder sig av HTTPS (se denna artikel om HTTPS), hur snabbt den laddar och om den är anpassad för mobila enheter spelar in. Just mobilanpassning har blivit extra viktigt att ha i åtanke då Google söker igenom hemsidor för mobila enheter i första hand. Alla faktorer är av olika stor vikt för det slutgiltiga resultatet av sökmotoroptimeringen.

Här ser du ett exempel på en sökning från Google och vad dessa on-page-optimeringar betyder:

vad är seo

  1.     Detta är sidans titel, en av de absolut viktigaste sakerna för SEO. Den ska vara direkt relevant till sidans innehåll, säljande och unik. Den bör följa detta mönster:

Viktigt nyckelord – Sekundära nyckelord – Företag

  1.     Detta är sidans URL, den ska vara kort och koncis men samtidigt vara tydlig.
  2.     Detta är en så kallad ”rich snippet”. Den ger lite extra information om din site. Tillvägagångssättet för att få en sådan är lite mer komplicerad, läs mer rich snippets här.
  3.     Längst ner ser du en meta-beskrivning, vilket är en kort beskrivning om hemsidans innehåll. Denna påverkar inte direkt din sökmotoroptimering, men är viktig för att locka sökare att klicka på just din hemsida.

Utöver detta så finns det som sagt många fler faktorer kring hur Google läser av din sidas innehåll och uppbyggnad, men dessa är en viktig del av on-page-optimering.

Off-page SEO

Off-page-optimering handlar om hur och varför andra hemsidor länkar till din hemsida. Även i detta fall så handlar det om hur relevant länken till din sida är. Handlar din hemsida om utlandsresor så vill du ha länkar från andra hemsidor som handlar om just resor och liknande. Det viktigaste är att länken kommer från en sida av bra kvalitet och som verkar inom samma ämne.

Något som man bör ha i åtanke när det kommer till länkar och SEO är kvalitet före kvantitet i alla lägen. Att bygga länkar är något som tar väldigt mycket tid att göra på allra bästa sätt. Det finns företag och personer som säljer möjligheten att få hemsidor att länka till din hemsida. Detta är dock inte rekommenderat av Google då det går emot deras riktlinjer gällande införskaffande av länkar. De menar att du som ägare av en site inte aktivt ska arbeta för att få länkar till din hemsida. (Läs mer om Googles tankar kring länkbyggen här)

Hjälp! Vart ska jag börja med min sökmotoroptimering?

Nu tänker du säkert ”Oj, det här var väldigt mycket att hålla reda på”, och det är absolut inget konstigt att tänka så. Viktigt att påpeka är också att vi inte ens nämnt allt som har med valet av sökord och dess sökvolym att göra, detta är ett helt eget kapitel i sig. Många väljer ändå att själva ge sig in i SEO-världen, utan någon tidigare kunskap, vilken kan tyckas svårt och komplicerat.

Det är därför du kan kontakta företag som oss på Brandson för att få hjälp med detta. Då behöver du inte tänka på allt som har med off- och on-page att göra, du kan istället fokusera på det viktiga med ditt företag. Istället ser vi till att ni syns högt upp på Google och kan få in nya kunder, vilket i slutändan är det viktigaste för er. Läs mer om vad vi på Brandson kan göra för er SEO på vår sida om tjänsten Brandson SEO ™

 

Mikael Lundgren
Mikael Lundgren

Digital sälj- och marknadsstrateg

+46 (0) 73 513 08 47

mikael.lundgren@brandson.se