Sökmotormarknadsföring – Marknadsför er för rätt personer

Kontakta oss

Sökmotormarknadsföring – Marknadsför er för rätt personer


16/05/2019 | Kategorier: Digital annonsering, Google Ads, Marknadsföring, SEO.

Sökmotormarknadsföring är ett sätt att marknadsföra sitt företag eller organisation via sökmotorer som Google, Bing & Yahoo. Det är ett effektivt sätt att få sitt företages hemsida att bli hittad via dessa sökmotorer av potentiella kunder. Det talas vanligtvis om två olika sätt att marknadsföra sig: SEO och SEM.

Oavsett om du väljer att marknadsföra dig via SEO eller SEM så är det grundläggande när det kommer till sökmotormarknadsföring att synas när kund söker efter dina tjänster. Till skillnad från traditionell marknadsföring såsom tidning, tv och radio så är det inte ni som företag som söker upp kunden. Det är inte så att ni som företag ”pushar” information gentemot era kunder. Utan ni försöker snarare dra (”pull”) in era kunder till er webbplats, ni gör er synliga för redan intresserade kunder.

Letar du efter kunder eller hittar dina kunder dig – Push eller Pull?

Om vi skulle definiera marknadsföringskanaler i två kategorier så kan man kalla dem Push-marknadsföring och Pull-marknadsföring (sökmotormarknadsföring).

  • Push-marknadsföring
    Detta är kanaler där företag försöker att nå en större massa människor med ett budskap, informationen eller liknande. Det handlar oftast om att nå en större mängd människor där man inte riktigt vet vilket köpläge de är i. Tänk exempelvis en tunnelbanereklam, tv-reklam eller en annons i tidningen. Man kan definiera ned till vilken åldersgrupp, kön och kanske intressen personerna har som nås av din annons, som bäst. Men du kan omöjligt veta om dessa personer just nu går i tankarna att eventuellt köpa din produkt.
  • Pull-marknadsföring
    Detta handlar istället om att dra in kunder som aktivt är ute och söker efter dina produkter eller tjänster. Du synliggör dig via Google Ads-annonser när kunder söker efter din tjänst eller produkt. Eller du har arbetat hårt med din SEO för att synliggöra ditt företag i de organiska träffarna när folk söker information om din produkt eller tjänst. Så sökmotormarknadsföring kan definieras som en kanal där man utövar pull-marknadsföring.

Vilket köpläge är dina kunder i?

Vi gillar att ta exemplet med Hötorget här i Stockholm. De flesta känner till att det säljs jordgubbar, blåbär, champinjoner, blommor osv på detta torg varje dag.

Push-marknadsföring är det som bedrivs på det torget idag. Det går förbi hundratals människor där varje dag, kanske till och med tusentals. Hela dagarna skriks det om att det är de billigaste blåbären, ”Köp 3 betala för 2”, ”Extra pris”, ”Bara idag”. De har ingen som helst aning om vem som är intresserad av att köpa blåbär, utan de kastar ut detta på måfå till en stor grupp människor. Och de träffar ju till slut rätt, men av dessa tusentals människorna så är det inte många % som köper. I vårt marknadsföringsspråk kan man kalla att konverteringsgraden är relativt låg. Väldigt ansträngande att skrika ut detta i flera timmar till tusentals människor som inte kommer köpa idag. Men däremot kanske de kommer tillbaka en annan dag för att de vet att det finns blåbär där.

sökmotormarknadsföring

Att göra motsatsen, dvs pull-marknadsföring med ovan exempel. Det skulle vara att man vet att i ena hörnet vid konserthuset på Hötorget så går det förbi ett trettiotal personer per dag. Men samtliga av dessa trettio personer vet du är på ett eller annat sätt intresserade av att köpa blåbär. Den procentuella konverteringsgraden, dvs hur många av dessa som procentuellt köper blåbär kommer troligtvis vara betydligt högre än för dem som utövar push-marknadsföring.

Marknadsföring sökmotorer – Hur börjar jag?

Lägger du idag fortfarande tusentals kronor på direktreklam, annonsering i tidningar, tv och radio, men minimalt eller nästan ingenting på sökmotormarknadsföring? Då kan det vara läge att överväga marknadsföring via sökmotorer för att kunna balansera upp din push-marknadsföring med pull-marknadsföring.

Ett första steg kan vara att göra själv en sökordsanalys eller kontakta en SEO-byrå som oss på Brandson för att ta hjälp med sökmotormarknadsföring.

Alexander Dypbukt
Alexander Dypbukt

Digital sälj- och marknadsstrateg

+46 (0) 73 600 16 84

alexander.dypbukt@brandson.se