2017-09-12

Så säkerställer du att er hemsida är er bästa representant

Vad ska era besökare göra när de kommer till er hemsida?
Som med alla projekt så är det absolut viktigaste att ha ett tydligt syfte innan ni börjar planera åtgärder och aktiviteter. När det gäller er hemsida så är det viktigt att ni tydligt har förankrat vad målet med ert företags hemsida är. Vad vill ni att era besökare ska göra? Ska de beställa några av era produkter, kontakta er för mer information eller komma tillbaka för att bygga relation med ert företag?

Allt handlar om användarvänlighet
För att säkerställa att besökarna gör det ni vill att de ska göra på er hemsida så behöver ni göra det enkelt för dem.

Börja utifrån tidigare framtaget syfte att kika på er hemsida, vilka förbättringar skulle ni kunna göra för att öka möjligheten för era besökare att göra det ni vill att de ska göra?

Ex: Hemsida för ett företag som bedriver B2B verksamhet och säljer konsulttjänster. Önskad konvertering:(det ni vill att besökaren ska göra på er hemsida): Kontakta företaget.

Åtgärder för att underlätta konvertering;

Kontakt:

  • Den obligatoriska “kontakt” knappen/länken uppe i höger hörn
  • Sidfot med samtliga kontaktuppgifter på varje sida och ev. ett kontaktformulär för en “vi ringer upp dig funktion”
  • Ikon i höger kant på fönstret med kontaktuppgifter när man klickar på den som hänger med när du scrollar upp och ned på sidan och finns kvar oavsett vilken sida på webbplatsen som du besöker
  • Fronta medarbetare som tar kunddialoger med bild och namn för att göra det mer personligt.

Återigen- gör det enkelt för dina besökare att göra det du vill att de ska göra.

Menyer och produktkategorier:

  • Gör det enkelt för besökaren att snabbt hitta det den letar efter. Om ni erbjuder produkter kan ett sökverktyg vara ett bra tillägg.

Innehåll:

  • Fyll din hemsida med relevant information som är värdefull för hemsidans besökare. Viktigt att tänka på är att inte publicera för mycket information, då kan det bli svårt för besökaren att hitta svar på sina frågor. Lätta upp längre textstycken med korta meningar, punktlistor och underrubriker för att göra det så lätt som möjligt för dina besökare att ta till sig informationen
  • Mycket info? Sätt upp en sida med frågor och svar och samla där svaren på återkommande frågor
  • Se till att tydligt kommunicera ditt företags säljpoänger. Var tydlig med varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna och förmedla detta

Utformning:
Mobilvänlighet, det är absolut nödvändigt att se till att din hemsida ser bra ut och är lättmanövrerad även i mobiltelefoner och surfplattor. Om du väljer att ha en hemsida så måste den se proffsig och snygg ut för alla som besöker den- oavsett vilket tekniskt verktyg de använder.

  • Tappa inte kunder bara för du är långsam,
  • 40% av besökarna överger din hemsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda*
  • 1 extra sekunds fördröjning kan orsaka 7% förlorad konverteringsgrad
  • 46% av besökarna återkommer inte till en långsam sajt*

* = Källor Econsultancy.com och Loadstorm.com

Testa hur snabbt din sida laddar, det finns många verktyg för detta, t ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

Självklart, är det viktigt att kolla över så att du har lättlästa fonter och representativa bilder, kontraster mellan bakgrunder och texter med mera. Ett enkelt sätt att själv förbättra sin egen synlighet är också att anpassa sitt innehåll så att du använder dig av samma ord och fraser i dina texter på din hemsida som din målgrupp använder sig av för att söka efter dig. Använd Google Trender eller en liknande tjänst för att ta reda på vad dina kunder söker på när de letar efter det som ditt företag erbjuder.

Många branschuttryck att hålla reda på? Läs vår senaste sammanställning om det viktigaste att hålla koll på just nu.

Jonna André Karlin

Praktikant