EU röstar ja – Så kan Google påverkas av Artikel 11 & 13

Kontakta oss

EU röstar ja – Så kan Google påverkas av Artikel 11 & 13


27/03/2019 | Kategorier: Bing, Google.

Vad är Artikel 11 & Artikel 13?

Igår röstade EU JA till det nya upphovsrättsdirektivet som inkluderar de omtalade delarna Artikel 11 & 13. Grunden för det direktivet är att stärka upphovsrätten i Europa. Genom upphovsrättsdirektivet ”Copyright in the Digital Single Market”, vilken röstades igenom under 2018 och består av flera delar.

Artikel 11

Sammanfattas kort i ordet ”länkskatt”. Det innebär att plattformar som exempelvis Google, men även Facebook & Youtube måste betala en avgift för att kunna länka material som nyhetsartiklar. Grundtanken med det är att Google exempelvis skall dela med sig av intäkterna med de plattformar som är upphovsrättägare av materialet (t.ex. en nyhetssajt).

Artikel 13

Sammanfattas oftast med ordet ”uppladdningsfilter”. Det betyder att videoplattformar som Youtube behöver bli hårdare när det kommer till upphovsrättsskyddat material som delas av andra än ägaren av materialet. Det kan komma att införas så kallade automatiserade filtreringsanordningar som leder till upphovsrättsskyddat material tas ned om de delas av någon annan. Det här gäller videomaterial som t.ex. filmer på Youtube, men även memes och ljudklipp är inkluderade i detta.

Vilken påverkan har Artikel 11 & Artikel 13 Google?

Det här förslaget har sedan start bemötts av en hel del kritik både från politiker, företag och användare överlag på internet. Igår vart det som sagt genomröstat i EU-parlamentet, i vad kritikerna anser ”förstör internet”.
Men vad innebär det egentligen?
Som alltid är Google snabbt ute och har faktiskt redan genomfört ett pilottest för hur det här skulle kunna påverka nyhetssajter runt om i Europa. Testet genomfördes förra månaden för att redan innan röstningen se hur det skulle påverka användare & utgivare. För att på sätt visa vilken negativ effekt det här skulle ha på deras tjänst Google News. Som de dessutom flaggat för att lägga ned om det här förslaget röstas igenom. (https://digital.di.se/artikel/google-chefen-eu-kan-tvinga-oss-att-lagga-ned-nyhetstjansten)

45% lägre trafik

En stor del av t.ex. nyhetssajternas trafik kommer igenom sökmotorer som Google.
Exempelvis ser sökresultatet ut såhär när du söker efter ”Senaste nytt” idag på Google. Nyhetssajterna får stor synligheten i SERPen (sökresultatet) och Google hämtar bilder och texterna direkt från nyhetssidorna under ”Huvudnyheter”.

google artikel 11 13

I det test som Google nu genomfört har man tagit bort innehållet i SERP:en vilket gjort att den är väldigt innehållsfattig, rentav lite naket. Det här har Google gjort då som en direkt respons på Artikel 11, vilket innebär att de skulle behöva betala den här ”länkskatten” för att kunna visa innehållet som i exemplet ovan. Vilket de troligtvis inte är intresserade av att göra. Nyhetssajterna har ett större behov av Google än G0ogle har av nyhetssajterna, vilket gör att de lär troligtvis inte rösta för att betala skatt för att ”hjälpa” nyhetssajterna få in trafik via sökmotorn.

google serp nyheter

Enligt Googles blogginlägg så försvann nästan hälften av klicken när man genomförde experimentet. Alla versioner av experimentet resulterade i en trafikförlust. De förklarar också att det var upp till 45 procent trafikminskning på nyhetssajter där de skapade en modernare version enligt ovan bild, där de endast visade publikationstiteln, webbadressen och videominiatyrerna. Då kan vi föreställa oss om de helt och hållet skulle ta bort de ”Top stories” i SERP:en, då skulle den procenten vara betydligt mycket högre än 45%.

Google skriver själva i blogginlägget att det här är ”En oavsiktlig konsekvens av lagstiftning som syftar till att stödja högkvalitativ journalistik.”

Google föreslår själva att Artikel 11 tillåter traditionella SERP: er med ”Begränsade förhandsgranskningar, oavsett om de är textbaserade fragment eller andra visuella format som miniatyrbilder”, för att uppmuntra klick. De vill också att utgivare har möjlighet att avstå från licensavgifter.

Källa:
https://searchengineland.com/no-surprise-clicks-plummet-when-images-article-info-stripped-from-news-results-in-serp-311775
https://www.blog.google/around-the-globe/google-europe/now-time-fix-eu-copyright-directive/