2017-09-29

Så kan du mäta dina medieinvesteringar

Alla vet att det är nödvändigt och att det gör skillnad. Problemet är bara att kunna visa på hur mycket, var och precis i vilken utsträckning det gör skillnad. Att mäta ROI på marknadsförings initiativ har alltid varit en utmaning för marknadsavdelningar så länge marknadsföring funnits.

Det är ingen skillnad för den digitala marknadsföringen och även om både utvecklingen och konsumenternas köpbeteende nu är övervägande digitaliserat så har tyvärr företag inte varit riktigt lika snabbfotade i att hänga med i sin marknadsföring. Varför en digital närvaro är oumbärligt kan du läsa mer om här.

Det finns flera verktyg som hjälper till att kartlägga och analysera webbsidor, kampanjer och sociala medier, ett som vi tipsat om tidigare är Google Analytics, men de allra viktigaste verktyget för att kartlägga och visa på affärsnyttan av era digitala marknadsförings initiativ är Ni.

En konsuments resa till köp är idag en digital och analog mix, där kontaktpunkterna med en kund sker både on och off line.

Hanna Nätt- Falkäng för i-Stone beskriver det som ett blixtlås, läs hela artikeln här:

Ett exempel från en Brandsonkunds kontakter under tredje kvartalet:

 

Så vad är det i slutänden som genererat affären? Hur hittade kunden Brandson från första början?

Det finns bara ett system som är helt felsäkert för att ta reda på det och bevisa affärsvärdet av sina marknadsförings initiativ. FRÅGA.

Det är den viktigaste av alla rutiner som måste sitta i ert företags initiala kontakter med alla nya kunder är:

“Hur kom ni i kontakt med oss?” eller varianter på denna fråga.

Att sätta upp interna processer för att identifiera varifrån trafiken kommer ifrån och att dokumentera detta över tid.

Checklista

  • Installera mätverktyg på hemsidan (ex. Google Analytics).
  • Tagga upp trafiken från hemsidan om ni gör flera aktiviteter (SEO, AdWords, nyhetsbrev) så att ni vet varifrån leadet/kontakten/affären kom från.
  • Våga fråga! Fråga ny kontakter och kunder hur de hittar till er.

Många företag saknar idag tydliga processer och strategier för att följa upp och utvärdera marknadsinitiativ, vilket gör att man inte fattar informerade beslut.

Här kan du läsa mer på hur du kan budgetera för digital marknadsföring
Behöver ni hjälp med att analysera ert trafikflöde i dagsläget för att identifiera förbättringsåtgärder? Slå oss gärna en signal så hjälper vi gärna till med att ta fram rätt skräddarsydd strategi för ditt företag. 

Jonna André Karlin

Praktikant