2017-10-06

När kan jag se resultat av mitt arbete med sökmotoroptimering?

Det finns ett enkelt, generellt svar och det är allt mellan 1-3 månader.

 

Ett långsiktigt arbete

Medan riktig framgång med SEO är ett långsiktigt arbete och verkliga resultat kan man först börja se 12-18 månader efter det att man startat arbetet. Är man för otålig att se resultat kan vi rekommendera att man parallellt köper sig en plats på Google med hjälp av AdWords-annonser.

Att ha insikt i vad som är en rimlig tidsram för resultat är viktigt för att leveransen av ett projekt ska bli bra och för att man ska få förståelse för hur processen är upplagd. Ofta i samtal med nya kunder möter vi en viss skepticism när vi börjar prata om tidsramen för att se resultat av ett arbete med SEO.

Därför tänkte vi nu, utan att gå in på djupet och bli för nördiga, förklara några av anledningarna till att SEO tar längre tid än många andra annonseringsformer.

 

Google tar hänsyn till ca. 200 olika faktorer när de rankar en hemsida

Ni har säker läst eller hört det förut. Att Googles algoritm för rankning är ständigt föränderlig, vilket är helt sant. Men det förklarar egentligen inte varför det skulle ta sådan tid. Att sökoptimera en hemsida är ett omfattande arbete där vissa delar tar en hel del tid, i korta drag är här några grundläggande uppgifter i optimeringsarbetet beskrivna:

 

Keyword research

Vilka sökbegrepp är aktuella och viktiga för er verksamhet att synas på? Vilka lokala områden/orter är viktiga? Var kan man hitta “lågt hängande frukter”? Här gör man en omfattande analys av konkurrerande verksamheters synlighet, målgruppens sökbeteende och fokusbegrepp för verksamheten.

Content development – Rätt innehåll för besökarna och för Google 

Det handlar om att skapa bra innehåll på hemsidan efter ett otal olika parametrar som kommer att tillhandahålla ett värde för besökaren. En grundläggande faktor är att sökbegreppen som man vill att varje sida ska handla om och synas på bör stå för ungefär 2-2.5% av den totala texten. Här tillkommer även optimering av titlar och metadescriptions (det som syns i sökresultaten) för att öka chanserna att en besökare ska klicka in på just er hemsida.

Link building och Contact promotion

Handlar i korthet om att få andra hemsidor att länka till din hemsida eller ditt content (som i sin tur ska indexeras). Ju fler externa länkar som pekar till din hemsida desto större chans har du att synas eftersom Google anser att din sida måste vara viktig.

Här är det dock inte bara kvantitet som är viktigt utan det är minst lika viktigt med kvaliteten på länkarna där en rad olika faktorer spelar in på effekten som du får ut. Exempelvis: Vad handlar hemsidan som länkar till dig om? Är den relevant för din hemsida och det du vill synas på? Var ligger länkarna placerade? Vad står i ankartexten/länktexten?

Laddtider – Alla älskar ju att vänta på en hemsida som laddar, eller?

Google kan straffa en långsam hemsida genom att placera den längre ner i sökresultatet. Google försöker oftast att vara måna om användaren och de är väl medvetna att det är inte många som vill surfa in på en långsam hemsida. Att undersöka och åtgärda laddningstider är en del i SEO arbetet.

Vill du kolla hur snabb din hemsida är?

För att testa den faktiska laddningshastigheten så kan du göra spana in: https://gtmetrix.com/

Google har även ett eget verktyg för detta som du finner här: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

 

Sen är ju självklart en annan del av SEO arbetet teknik

Även här finns det nästintill hundratals olika förbättringar som kan göras, om det behövs. Här kommer några snabba:

Ompekningar (30X Redirects)

Uppstädning av länkar som går till undersidor som är borttagna eller flyttade. Det är viktigt att peka om den borttagna sidan till en sida som är relevant och det är extra viktigt att peka om en sida ifall den har externa länkar till sig.

Crawl errors

”Crawler” is a generic term for any program (such as a robot or spider) used to automatically discover and scan websites by following links from one webpage to another.”

Med andra ord så kan det vara tekniska fel på din hemsida som kan hindra Google spindlarna från att hitta till dig. Inkluderar 404 errors, URL errors etc. Många av dessa fel kan man hitta i Google’s verktyg: Google Search Console.

URL längd och relevans

Handlar om att adressen ska vara relevant för innehållet på hemsidan och inte så förbannat lång.

Ex. dålig URL: http://www.jessops.com/online.store/jkrzztfkproducts/77650/show.ad244360. asp.html

Ex. bra URL: https://www.brandson.se/digital-marknadsforingsbyra/

 

Det finns många tekniska aspekter på arbetet med sökmotoroptimering, och i samtalet med nya kunder möter vi ofta inställningen att det handlar om att möta Googles kriterier för att rankas högt.

Det är i och för sig sant, men det är viktigt att hålla i minnet att Googles absoluta mål över alla andra är Användarnöjdhet. Alla deras rankningskriterier syftar till att mäta och värdera hur nöjda besökarna på en hemsida är efter besöket. Googles söker att leverera det absolut bästa resultaten till sina användare.

 

Så skulle vi försöka oss på att sammanfatta framgångsrik SEO på ett enkelt sätt så skulle det vara:

Är era besökare nöjda med besöket på er webbplats, så kommer Google också att vara det.

 

Jonna André Karlin

Praktikant