Om Brandson och vårt erbjudande

Vad är Remarketing?

Vad är Remarketing

Det fina med Remarketing är att rätt uppsatt ges du som annonsör möjlighet att kommunicera med de som befinner sig allra längst fram i köpprocessen.

Remarketing hjälper dig att nå personer som har besökt din webbplats eller använt sig av din app. Det innebär att besökare som tidigare besökt din webbplats kan “följas efter” med riktade annonser från dig när de besöker en annan webbplats inom Google Display Network eller gör en sökning på Google sök.

Fördelarna är flera och några som kan nämnas är att

  • Du når de människor som redan känner igen ditt varumärke och mest troligt ligger längst fram i köpprocessen
  • Du kan välja att rikta dina budskap baserat på hur besökaren interagerat på din webbplats och därmed bli superrelevant i din kunddialog
  • Remarketing kan öka värdet och effekten av övriga marknadsinvesteringar
  • Det är en av de mest kostnadseffektiva marknadsinvesteringarna du kan göra 2017, (lite beroende på vilket nätverk du väljer) tittar vi exempelvis på Google så betalar du per klick (s.k. CPC) vilket gör att du får exponeringarna “gratis”
  • Du kan ligga och påminna dina kunder och prospekt om ditt varumärke och dina produkter under en väldigt lång tid efter deras senaste interaktion (besök på din webbplats) Det här är något som detaljhandeln varit duktiga på men fungerar i praktiken lika bra inom B2B.

Varför ska du använda dig av Remarketing

Remarketing ökar värdet på alla övriga marknads- och säljinvesteringar. Punkt. Mer eller mindre alla aktiviteter vi tar oss för idag genererar på ett eller annat sätt trafik till våra webbplatser. Så frågan borde snarare formuleras, varför borde du inte använda dig av Remarketing i marknadsmixen?

Någon kan säkert debattera för att en stor mängd exponeringar urvattnar varumärket eller att varumärket inte kan förknippas med vilken annan webbplats som helst.

Men jag vill hävda att då har kampanjen inte getts rätt förutsättningar (inställningar) för att prestera korrekt.

Vad är Remarketing

Med rätt budskap och annonser undviker du att kunderna känner sig förföljda.

Det fina med Remarketing är att rätt uppsatt ges du som annonsör möjlighet att kommunicera med de som befinner sig allra längst fram i köpprocessen.

Med den vetskapen vill jag nästan påstå att Remarketing fungerar som bäst desto större och komplexare köpprocessen är. Snarare är det framförallt detaljhandeln eller annonsörer som verkar inom branscher med starkt fokus på pris som plockat upp marknadskanalen.

För att ge ett exempel

Lek med tanken att en familj boende i en villa börjar intressera sig för att installera en ny värmepump. Hur ofta tror du att den köpprocessen startar upp. Vartannat år? Vart femte år? Vart tionde år? Sannolikheten är hög för det sistnämnda alternativet.

Visualisera därefter hur köpprocessen troligen ser ut. Skulle du beskriva antalet beröringspunkter som få eller många? Troligen kommer inte bara en möjlig leverantör finnas med i bilden och heller inte bara en informationskälla. Med andra ord, vi pratar om en utdragen köpprocess.

Det finns flertalet studier som visar på att beslut i stor utsträckning är baserade på magkänsla.

Eller som Nobelpristagaren i ekonomi 2002, Daniel Kahneman (läs hans bok “Tänka snabb och långsamt”) uttryckt:

“95-98 % of human thinking is unconscious, intuitive and effort-free; 2-5 % is conscious, uses deductive reasoning and is an awful lot of work.”

Om magkänslan ges så stort utrymme, även i svårare beslut ges vi som annonsörer stor möjlighet att påverka. Och vilken av de troligen tre till fyra leverantörerna tror du att familjen i villan kommer att välja? Den med det starkare eller svagare varumärket givet allt annat lika?

Så med andra ord, om du ändå ska lägga stora resurser på såväl marknadsföring som försäljning i syfte att nå både nya och befintliga kunder, säkerställ att du fortsätter kommunikationen med de som på ett eller annat sätt visar ett intresse för dig. Inte bara de som väljer att köpa av dig här och nu.

Google kan erbjuda flera typer av Remarketing

1) Standardremarketing annonser som visas för tidigare besökare av din webbplats när de surfar på webbplatser eller appar inom Google display nätverket.

2) Dynamisk remarketing som innebär att Google visar annonser innehållandes de produkter eller tjänster som den tidigare besökaren visat intresse för på din webbplats. Detta är framförallt något e-handeln tagit fasta på.

3) Remarketing för sökannonser (RLSA) som innebär att du kan utforma specifika sökannonser (Google AdWords) vilka visas när de tidigare besökarna av din webbplats gör uppföljande sökningar. I och med kunskapen att besökarna redan känner till ditt varumärke och har besökt din webbplats kan du skapa mer engagerande annonser (ex fronta en annons med ett kampanjpris och leda besökaren tillbaka till en landningssida)

RLSA kan antingen kopplas till de sökord du redan budar på (om du redan annonserar med hjälp av Google AdWords) men med speciella instruktioner så som att “öka ett bud med X kronor om användaren besökt min webbplats någon av de 30 senaste dagarna”.

Du kan också välja att buda på sökord som inte redan finns i dina AdWords-kampanjer. Genom att göra detta säkerställer du att du lägger ut ett större nät för att fånga upp dem som redan känner till dig / befinner sig långt fram i sina köpprocesser.

4) Det går även att skapa remarketing som ex. riktas mot personer vilka visat någon av dina videor eller kanaler på Youtube. Eller remarketing där du genom att överföra en lista med e-postadresser kan skapa riktade annonser när användarna är inloggade på Google sök, Youtube eller Gmail.

Kom igång med remarketing – 5 enkla steg

  1. Börja med att skapa ett Google AdWordskonto
  2. Starta en ny kampanj i AdWords – du kan välja mellan att starta en displaykampanj eller en sökkampanj för Remarketing.
  3. Du kommer därefter att få en kort kodsnutt vilken du lägger i källkoden på din webbplats. Det är kodsnutten som möjliggör insamling av data (cookies)
  4. Därefter skapar du en s.k. remarketinglista. En lista kan till exempel handla om att du vill samla in data om alla som besökt en specifik produktsida eller kanske rent av din kontaktsida. Till listorna kan du därefter också välja att koppla regler. En regel kan till exempel säga “jag är bara intresserad av data från de som spenderat minst 30 sekunder på sidan”. Google har en bra information som berör regler i sin manual
  5. Designa och koppla annonser till dina Remarketing-kampanjer (förutsatt att du är intresserad av en displaykampanj och inte en sökkampanj)

Med hänsyn till användarnas integritet behöver din remarketinglista (även kallad Remarketingmålgrupp) innehålla ett förbestämt antal unika cookies innan annonseringen kan starta. För displaykampanjer krävs minst 100 unika cookies medan det för sökannonser krävs minst 1 000 unika cookies.

Vill du veta mer om remarketing?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!