2017-09-15

Så kan du planera din säsongsmarknadsföring

Det har sagts förut och det förtjänar att sägas igen- nyckeln till relevant content och träffsäker marknadsföring är planering och långsiktighet. Att vara genomtänkt och ha en röd tråd i sin marknadskommunikation ger dig helt andra förutsättningar att kunna driva mot era uppsatta mål än om ni skapar kampanjer ad hoc.

Det kan tyckas långt bort med det är absolut dags att börja konkretisera sina marknadsinitiativ för vinter och julhelg, liksom det börjar bli dags att planera vilka kampanjer man vill köra under våren.

Olika säsonger skapar olika behov
Vilka behov kommer dina kunder att behöva möta inför vintern? Vilka datum är viktiga för dina olika kundsegment under våren? Vad behöver du leverera för erbjudanden/ information för att kommunicera personlig service och mervärde till dina kunder?

Helg- och temadagar att annonsera kring
Alla årstider och säsonger har massvis av helgdagar och temadagar att nischa sin marknadsföring mot, för tips och inspiration kolla in på
https://temadagar.se/kalender/ där du kan hitta till exempel “Internationella caps lock dagen”, “Slarvighetens dag” och en uppsjö med andra mer eller mindre seriösa temadagar.

https://www.kalender.se/helgdagar/2018 kan du hitta svenska helgdagar som pingst, påsk och midsommar, men även flaggdagar, FN dagar och viktig samhällsinformation.

Med andra ord finns det hur mycket inspiration som helst för den innovative för att skapa en rolig, viktig och relevant kampanj runt.

Prova också att associera fritt kring de olika säsongerna för att ytterligare nischa hur du presenterar dina kampanjer, exempel skulle kunna vara

Vår:
Vårstädning, lynnigt väder, spirande klara färger, nystart

Sommar:
Sol, strand, grilla, långa nätter, semester, skolavslutning

Höst:
Svampplockning, varmare kläder, ny termin, tända ljus, vackra löv

Vinter:
Snö och kyla, gemenskap, mänsklig värme och omsorg, glögg, stress, trafikkaos

Prova sedan att låta någon av dina associationer stå som tema för din kampanj eller annonsering. Se till att vara konsekvent i dina olika kanaler och koppla övriga marknadsinitiativ till din digitala kommunikation.

Följ upp och utvärdera
Sist men inte minst, följ upp och utvärdera. Hur reagerar och interagerar era kunder med era olika annonser och kampanjer? Att ha ett strukturerat sätt att sammanställa data från tidigare kampanjer är ovärderligt när det kommer till att skapa nya, så ändra inte bara bild och datum på ert gamla dammiga julkorts- utskick, prova något nytt i år!

Jonna André Karlin

Praktikant