2017-09-22

Vilka behov uppfyller de olika digitala kanalerna?

Digital marknadsföring kan kännas som ett otydligt begrepp och det kan vara svårt att veta vilka olika kanaler som ingår i begreppet, samt vad de används bäst till.

För att underlätta val av kanal och att ditt företag gör insatser på rätt ställe för att nå er målgrupp benar vi här ut de olika kanalerna.

Google
Google är världens största sökmotor. Globalt görs ungefär 40 000 sökningar varje sekund och mer än 3,5 miljarder sökningar per dag, av dem görs ca 45 miljoner sökningar i Sverige. Google fungerar primärt som informationskälla och är för många utgångspunkten när man letar leverantörer och samarbetspartners. Google klassas därför som en pull-marknadskanal vilket syftar till att användaren själv på eget initiativ söker efter information och Google tillgodoser behovet (visar relevanta alternativ utifrån sökningen). De företag som är duktiga att positionera sig på Googles första sida ökar sannolikheten att nå fler tänkbara intressenter och kunder i rätt tillfälle när de är ute och söker utifrån ett aktuellt behov.

Vi som Googlar förväntar oss att den mest relevanta informationen och leverantörerna vi söker efter presenteras och finns tillgängliga på Googles första sida. 70% av alla som Googlar är av uppfattningen att de företag som ligger högt upp på Google är branschledande. Att synas på första sidan är avgörande för vilka företag som blir kontaktade och få chansen att prata med en ny potentiell kund.

Google gör det möjligt för företag att synas och bli tillgängliga när köparen tar initiativet till kontakt. Därför är det en sådan viktig kanal att arbeta med för att säkerställa att man som företag finns tillgängligt när potentiella kunder har bestämt sig att handla och letar efter leverantör på eget initiativ. Google är också en av de sista kanalerna som används innan köp vilket gör det extra viktigt att finnas tillgänglig och synlig.

E-post utskick
Att göra utskick via e-post är något som varit populärt i många år och är ofta en kanal som kan vara väldigt effektiv om den används på rätt sätt. Framför allt när det kommer till erbjudanden mot en redan intresserad målgrupp. Ex. om ni har ett kundregister på kunder som redan har handlat hos er, dessa bör kunna vara mer mottaglig att få utskick från er med ex. erbjudanden, rabatter, inbjudningar till events etc.

Viktigt att utskicken har ett tydligt syfte både för avsändare och mottagare och bidrar med ett värde genom kunskap eller erbjudande  till den tilltänkta målgruppen.

Sociala medier
Det finns en uppsjö av olika sociala medier och det tillkommer hela tiden nya trendiga plattformar, vi har nedan valt att fokusera på de som är störst i dagsläget; Facebook, LinkedIn och Instagram.

Facebook
Facebook är världens största sociala nätverk. Här finns det möjlighet att kommunicera med människor och företag över hela världen. Det går att göra på olika sätt, dels med en egen företagssida men även via annonsering till utvalda målgrupper. Facebook är en utmärkt kanal för att arbeta både varumärkesbyggande och driva kampanjer till specifika mål. Ex. deltagare till konferenser/seminarier, rekrytering, sälja produkter till specifikt utvalda målgrupper.

Facebook som kanal gör det också möjligt för företag att synas i människors ”flöden” på ett naturligt sätt då målgrupps anpassningen är väldigt bra och man har möjlighet att skicka riktad kommunikation efter väldigt specifika segmenteringskriterier. Detta göra att annonseringen upplevs relevant för användaren. Fokusera på att ha ett något förenklat budskap och bjud på kunskap för att engagera användarna.

LinkedIn
Över 2 miljoner svenskar använder sig av LinkedIn. I stor utsträckning för professionellt nätverkande i sitt yrke och för rekrytering. LinkedIn lämpar sig allra bäst för employer branding, rekrytering samt nyheter och event som är riktade B2B. LinkedIn är också en bra kanal för att belysa viktiga ämnen inom specifika branscher eller i arbetslivet generellt.

Med en stark synlighet på LinkedIn genom en uppdaterad företagssida och medarbetarprofiler så stärker man varumärket och trovärdigheten både för företaget och på individnivå. Fokusera på att ha ett B2B anpassat budskap mot din målgrupp.

Instagram
Att använda Instagram både organiskt (lägga ut bilder under eget konto) eller via annonsering kan också vara mycket effektivt för att nå rätt målgrupp. Framför allt om du marknadsför produkter eller tjänster som lämpar sig för B2C. Här finns det möjlighet att arbeta med storytelling och genom bild och kortare filmer visa upp sin verksamhet, produkter eller tjänster på ett tydligt sätt. Bra sätt att bygga community kring sitt varumärke samt arbeta med employer branding för att lyfta varumärket som en attraktiv arbetsplats.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se