2017-02-22

Markisspecialistens digitala resa

Markisspecialisten

Markisspecialisten

Mattias Ileby började arbeta på Markisspecialisten under 2008 av en ren slump, då han ville ha ett extrajobb samtidigt som han jobbade skift som brandman. Efter några år bestämde han sig för att köpa firman och helt sadla om till att bli egen företagare. Idag står han som ägare och VD av företaget.

Vad är det roligaste med att driva Markisspecialisten?

– Utan tvekan att möta alla nöjda kunder som vi hjälpt på olika sätt.

Vilka insikter har ditt företagande gett dig?

– Jag har lärt mig att man måste vara ödmjuk inför kunden och verkligen lyssna på vilka behov hen har. Jag har också lärt mig att noggrannhet lönar sig i längden och att strävan efter att förbättra saker och ting hela tiden måste spela en central roll.

Vilket råd har du velat få sedan den dagen du klev in i din roll?

– Att våga lita på magkänslan och våga avstå affärer om det av någon anledning inte känns 100 % rätt.

Med en målsättning att växa och bli en av de självklara aktörerna på marknaden i Stockholm och Uppsala valde Mattias att under 2013 satsa på digital marknadsföring för att driva fler kunder. Där och då skapades ett samarbete med Brandson.

Digital satsning

Tillsammans med Brandson sattes en strategi för att jobba aktivt med SEO – Sökmotoroptimering. Det landade i att vi valde att fokusera på 28st strategiska och lokala sökordsbegrepp med fokus att driva fler lokala kunder och boka fler hembesök via hemsidan.

Utmaning

  • Nå fler lokala kunder i Stockholm Norrort och Uppsala
  • Boka fler hembesök

Strategi

SEO arbete med 28st strategiska lokala sökordsbegrepp

Resultat

Resultatet har varit tydligt och vi ser stora skillnader i kontaktförfrågningar, bokade hembesök, och trafik till hemsidan. Om vi jämför månaderna april-september som är högsäsong för Markisspecialisten 2013 med 2016 års siffror ser vi att den digitala satsningen verkligen gett resultat.

  • Besök till hemsidan från Google har ökat med hela 1049%   
  • Kontaktsidan hade 453% fler besökare
  • Kontaktformulär för att boka hembesök har ökat med 230%  

Kontaktsidan är en bra mätpunkt då det är dit vi vill driva trafiken, vi vill att de ska ta en kontakt. Genom kontaktformulären bokar kunderna hembesök vilket var en nyckel för oss att mäta. För Markisspecialisten har satsningen slagit väl ut och samarbetet kommer att fortgå tillsammans med Brandson.

Till sist, hur ser du på Markisspecialistens framtid?

– Framtiden ser ljus ut. Det finns egentligen inga gränser eftersom bostadsbyggandet fortsätter i oförminskad takt och ekonomin hos kunderna känns stabil i regionen. Vi har ett väldigt brett sortiment med runt 20 olika produkter som alla har sina fördelar för att skydda mot sol och insyn. Men den produkten som vi säljer mest av är den traditionella fönstermarkisen.

Läs mer om Markisspecialisten

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se