2017-07-07

Så lyckas du med Google AdWords-annonseringen under sommaren

Nu är vi snart många som ligger på stranden och njuter av välbehövlig semester och vila innan en fartfylld höst ska dra igång. Veckorna innan semestern får vi många frågor från våra kunder gällande hur budgeten bör fördelas under sommaren för deras Google AdWords-annonsering och hur en bra strategi ser ut för att få maximal effekt.

Därför har vi listat några av våra bästa tips för att lyckas med Google AdWords-annonseringen även under semestern.

  • Se över tjänste-/ produktområden och prioritera de viktigaste. Om ni drar ner på personal under sommaren och har en mindre säljbearbetning är det en bra idé att se över vad ni ska annonsera för.
    Det kanske finns några produkter eller tjänster som ni vill synas med året runt eller som kanske är viktigare under sommaren. Fokusera på de som känns mest relevanta och ha alltid en branding-kampanj, så att ni säkerställer att ni syns när någon Googlar på ert företagsnamn.
  • Öka budgeten på de viktigaste produkterna/ tjänsterna. Säljer ni markiser eller pooler? Trädgårdsskötsel eller måleritjänster? För många företag är sommarmånaderna väldigt viktiga för försäljningen och kanske har ni fortfarande kapacitet att hjälpa fler sista-minuten kunder i akut behov. Det kan då vara en bra idé att öka mediabudgeten på de kampanjerna för att öka chanserna att nå fler som Googlar efter leverantörer inom just er bransch.
  • Specifika sommarerbjudanden kan alltid locka någon till köp. Har ni möjlighet att göra en sommarkampanj med eftertraktade erbjudanden kan det ge möjligheten till en lyckad annonsering. Som alltid för att lyckas – anpassa budskapet efter målgruppen.
  • Annonsera vid de bästa tidpunkterna. Under sommaren kan sökbeteendet förändras en hel del på grund av semester, vilket brukar innebära att det googlas vid andra tidpunkter. Se över statistiken och bekanta er med hur det förändras för ert företag, samt om ni ska tidsinställda annonserna utifrån hur sökbeteendet ser ut. På så sätt förbättrar ni möjligheterna för att annonserna syns oftare mot en mer köpnära målgrupp och mediabudgeten räcker längre.
  • Uppdatera informationen på hemsidan och i annonserna. Ska ni ha semesterstängt eller ha andra öppettider? Var noga med att uppdatera informationen på hemsidan och annonstexterna så att kunderna vet. Det finns få saker som kan bli så irriterande som att åka till en butik eller ringa till ett företag som det står ska ha öppet.

Läs även hur du kan engagera besökare med video på hemsidan.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se