2015-09-15

Är du ute i tid? Här är våra bästa tips inför julhandeln!

Vintern är på väg

Kvartal fyra närmar sig med stormsteg och julen är här innan vi hinner blinka. Det är toppen för alla oss som gillar pepparkakor, tända ljus och julkalendern. Det betyder också att säsongen för julshopping står runt hörnet. Vad behöver du med säsongsbetonade produkter tänka lite extra på inför juletider? Här kommer några av våra bästa tips.

Var ute i god tid, dina kunder är det

Många gillar att planera. Kan vi undvika stressen som råder ute i butikerna dagarna innan jul så gör fler och fler det. Online-handeln växer stadigt för varje år vilket betyder att fler och fler väljer att göra sina inköp på nätet. Detta ställer högre krav på dig med nätbaserad försäljning. Inte nog med att webshoppen ska vara tipp topp, den måste dessutom vara det i god tid inför vintersäsongens försäljning. Timing är allt och du vill inte missa värdefull försäljning för att du är för sent ute.

Specifika erbjudanden

Jobba gärna mer med specifika erbjudanden. Om du inte har en produkt eller tjänst som verkligen säskiljer sig på marknaden så är det viktigt att jobba med specifika erbjudanden för att locka fler nya kunder. Varför inte ha en julrea innan jul eller fina vinterkampanjer för julklappsinköpen?

Shopping-kampanjer och Dynamiska annonser

Om ni har någon form av e-handel/webshop så är Google Shopping en annonseringsform ni verkligen vill kolla in. Känner ni inte till vad det är kan ni läsa mer om det här. Ge dina potentiella kunder möjlighet att se produkterna du erbjuder och koppla dem gärna till personens tidigare besök på din hemsida för en större återupptagning och högre köpfrekvens.

Mobilt – Cross devices

Ca 60% av alla kunder som handlade på Amazon förra julen (2014) shoppade via mobilen eller läsplattan. Det i sig är givetvis inte representativt för all nätbaserad handel. Men det är en bra indikation och vägvisar om vart onlinehandeln är på väg. En mobilanpassad hemsida är kanske det viktigaste att ha eller ta tag i inför 2015 års fjärde kvartal. Stäng inte ute de som surfar från mobilen eller på läsplattan, deras upplevelse av din hemsida måste vara lika bra om inte bättre för att genomförandet av ett köp eller kontaktförfrågan inte ska tappas eller förloras. Det kan vara nyckeln till det bästa säsongsresultatet du någonsin har gjort. Lycka till!

 

Frågor eller funderingar? Hör gärna av dig till vårs Google Ads specialist Josephine Woll.