2017-07-20

Varför investera i både SEO och AdWords?

Vi får ofta frågor från kunder som undrar varför de ska välja att investera både i SEO och AdWords (betald annonsering/PPC). De kanske redan ligger högt upp organiskt (SEO) på deras viktigaste sökbegrepp och tycker sig få bra resultat. Eller så arbetar de med AdWords och är nöjda med resultatet som det ger.

Här delar vi med oss av våra insikter och tankar kring varför alla företag borde använda sig av kombinationen SEO och AdWords för att få bäst resultat.


Fler träffytor

Det kan låta som en självklarhet men det är fortfarande lika viktigt, genom att synas dels organiskt och med en AdWords-annons på samma sökbegrepp tar ni upp mer plats i sökresultatet. Det i sin tur kan öka sannolikheten till att fler besökare väljer att klicka antingen på er annons eller ert organiska träffresultat.

Det bör också kunna ge en viss effekt av att målgruppen ser att ni syns på fler platser samtidigt och bör därför se er som ett relevant val utifrån vad de sökt efter. Detta kan framför allt ge ännu större effekt om företaget dessutom är ett välkänt varumärke inom sin bransch. Kunderna förväntar sig att se branschledande högt upp i sökresultaten.

Lägre CPC

Det har länge pratats om att företag som aktivt arbetar med SEO och AdWords i kombination bör kunna se en förbättring på sin AdWords-annonsering.

Det kan vara ett sätt för Google att gynna de som köper deras tjänster i form av AdWords-annonsering. Oftast då i form av lägre CPC (cost per click) och att annonseringen i sin tur blir billigare.

Läs mer om hur sökningar på varumärket kan stärka din webbplats

Köp plats vid lägre ranking

En stor fördel med AdWords-annonsering parallellt med pågående SEO-arbete är att det finns möjlighet att köpa en plats i sökresultatet på sökbegrepp som ännu inte rankar organiskt. Då går det att säkerställa en viss synlighet medan sökbegreppen klättrar i ranking.

Över tid kan det också bli möjligt att organiska sökbegrepp som rankas högt upp i träfflistan kan möjliggöra att det över tid går att sänka investeringen av AdWords-annonser.

Mer trafik

Genom att arbeta med båda kanalerna parallellt så kommer även trafiken till hemsidan öka mer än att bara arbeta med den ena. SEO och AdWords i kombination når en bredare målgrupp och kommer därför att över tid kunna generera fler besökare till hemsidan. På så sätt ökar möjligheten att kunna driva ännu fler potentiella kunder till er.

Det är dock viktig att säkerställa att trafiken från AdWords är relevant och från rätt målgrupp så det inte bara driver volym utan även kvalité.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se