2015-06-12

Hur påverkar hemsidans kvalitet resultatet av din annonsering?

Många tror att PPC-annonsering (betala-per-klick) bara är att hoppa in i Google AdWords, sätta upp ett konto och sedan låta pengarna rulla in. Riktigt så enkelt är det inte. Man behöver titta noggrant på allt från budgivning och sökordsplanering till annonstextsexperiment och avgränsningar. Det vanligaste som dock tycks förbises som samtidigt kanske är det allra viktigaste är hemsidan.

Konverteringsoptimering

CPM, CPC, CTR etc. Listan på förkortningar inom digitala annonserings är lång. På senare år har vi även börjat tittat på CRO vilket står för Conversion Rate Optimization (optimering av konverteringsfrekvens). Överallt kan man läsa om vikten av att ha en bra landningssida för sin AdWords-trafik som en stor del i arbetet att förbättra sin konverteringsfrekvens. Trots att många känner till vikten av en bra sida är det få som arbetar med detta löpande.

I min mening finns det vissa saker man bör titta på när det kommer till att optimera de sidor man driver besökare till med sin annonsering. Dessa saker brukar jag kika lite extra på:

  • Tydliga rubriker – Se till att rubriken överensstämmer med sidans innehåll.
  • Relevanta bilder – inspirera, bygg förtroende eller förtydliga ett innehåll.
  • Relevant innehåll – Sidans innehåll det allra viktigaste. Ju bättre innehåll, desto högre konverteringsfrekvens – så är det bara!
  • Plottrig sida – Det finns inget som stör potentiella kunder så mycket som för många olika saker på en och samma sida.
  • Länkar – Är dina sidlänkar tydliga och relevanta?
  • Pop-up för kontakt – Se Brandsons verktyg Brandson Talk™ för mer info.
  • Call to action – finns det tydliga vägar för kunden att ta kontakt med dig?
  • Undvik otydlighet – ge besökarna all information de behöver för att konvertera på en och samma sida.