2017-09-05

Hur kan digitala medier lyfta din mässatsning?

Företag investerar mycket tid och pengar varje år på att ställa ut på olika mässor. Det är för många företag en viktig kanal för att nå nya potentiella kunder, leverantörer och samarbetspartners. För att få ut maximal effekt av investeringen och nå ett långsiktigt resultat även efter avslutad mässa, är det självklart viktigt att knyta ihop det med företagets digitala aktiviteter. Vi listar våra bäst tips för att få ut mest möjliga effekt av mässan;

Synas på Google
Vad händer när hundratals kanske tusentals mässbesökare går hem och tiden går? Tyvärr kommer nog många att glömma av flera av utställarnas namn och när behovet väl uppstår kommer de googla på något helt annat än företagsnamnet, som de precis har glömt av.

Det kan låta som en självklarhet vid det här laget men tyvärr något som företag glömmer av eller prioriterar bort allt för ofta. Genom att synas på Google när potentiella kunder eller andra intressenter söker efter ett visst företag, tjänst eller produkt uppfylls ett basbehov. De som googlar förväntar sig att de branschledande företagen ska synas på Googles första sida. Konkurrenterna kommer att finnas där, då är det en självklarhet att ni måste göra ert allra yttersta för att synas i samma sammanhang. Annars är det stor sannolikhet att ni kommer gå miste om framtida affärer och kontakter. Som ni lagt stora resurser att träffa och bearbeta på mässan.

Dela kunskap och nyheter i sociala medier
Många gånger så kan bearbetningen av en potentiell ny kund vara lång. För att underlätta både bearbetning och kontakt av leads så kan sociala medier vara ett mycket bra verktyg. Dels kan det vara av intresse att gör uppdateringar inför och under mässan men även att dela information och nyheter när mässan är genomförd.

Här finns det möjlighet att hålla en mer informell kontakt men ändå ge tillbaka något av värde. Passa på att dela nyheter kring företaget, både gällande tjänster och produkter men även av mer personlig karaktär för att bygga en starkare relation och ett intresse för företaget.

Remarketing-annonsering
Förhoppningsvis har ni gjort ett bra jobb med att få potentiella kunder och samarbetspartners intresserad på mässan, sociala medier och är synliga på Google. Då kan det förväntas att besöken till hemsidan kommer att öka tiden direkt efter mässan. För att få ut maximal effekt är en rekommendation att testa att göra remarketing-annonsering. Bli top of mind genom att visa bannerannonser till de som besökt hemsidan när de går vidare till andra hemsidor efter att ha besökt er.

Det görs genom att installera en cookie på er hemsida som samlar alla eller utvalda besökare i listor. Genom dessa listor går det sedan att skapa bannerannonser med riktade budskap som visas för besökarna när de surfar vidare på andra hemsidor. Det är ett mycket effektivt sätt att få ut extra mycket av varje investerad krona, samt göra det möjligt att bearbeta en besökare i flera kanaler under längre tid. Det skapar ökad varumärkeskännedom och möjliggör att påminna den potentiella kunden under längre tid om ert varumärke.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se