2017-10-04

Hur jobbar en framgångsrik AdWordsspecialist?

Hej Marcus Sjöberg!

Vem är du och hur länge har du varit hos Brandson?

Jag är chef för verksamhetsområdet Brandson Ads som innefattar våra betalda annonseringskanaler. Huvudsakligen Google AdWords, men även Bing och andra kanaler. Jag har varit på Brandson i två år men jobbat med betald annonsering i ungefär fem år.

Om du skulle reflektera lite över hur internetannonsering ser ut idag jämfört för 10 år sedan, vad skulle du säga är de största förändringarna?

Det finns nog många som kan svara på den frågan bättre än vad jag kan. Jag jobbar huvudsakligen med pull-kanaler där besökarna redan vet vad de är ute efter, och det finns en stor skillnad gentemot push-kanaler där man trycker ut sitt budskap mot personer som ännu inte vet vad de vill ha.

Pull-kanalernas utveckling de senaste åren har varit enorm och idag tar de betalda annonserna allt större plats i sökfältet, med utmärkta möjligheter att visa extra information om sina produkter eller tjänster.

Om du skulle spå 10 år framåt i tiden, vad tror du kommer att hända inom internetannonsering?

Om jag kunde se in i framtiden skulle jag ligga på en sandstrand idag. Skämt åsido tror jag att alla kanaler kommer utvecklas minst lika snabbt, eller ännu snabbare, än de senaste 10 åren.

Google AdWords kommer att fortsätta utvecklas med nya funktioner och sätt att exponera sina produkter och tjänster. Väldigt nära till hands ligger möjligheten att kunna genomföra sitt köp redan i sökfältet.

Vad är första steget i uppstarten av ett nytt AdWordsprojekt?

Vi har kunder i många branscher och det gäller att snabbt kunna sätta sig in i kundens verksamhet, förstå vilka utmaningar som finns och räkna ut hur man kommunicerar med kundens kunder. Utifrån det sätter vi en strategi och bygger en kontostruktur som rimmar bra med den analysen.

Först och främst handlar det om att bilda sig en uppfattning och förståelse om kundens produkt eller tjänst och målgrupp. Utifrån det identifiera uppenbara strategier och göra en grov skiss på hur annonsstrukturen ska se ut.

Vad skulle du säga är framgångsfaktorer för en lyckad AdWords-annonsering?

Framförallt att ha relevanta annonser som matchar sökorden. Den som googlar ska bli träffad rätt i ansiktet med en väldigt relevant annons. Det löpande arbetet bör ske systematiskt enligt någon form av ”trial and error”-strategi, dvs testa förändringar och implementera det som fungerar på hela kontot. På förhand är det inte alltid så lätt att veta vad som funkar eller inte funkar.

Vilka är de vanligaste frågorna du får i samtal med våra  kunder?

Den vanligaste frågan är nog “varför syns inte min annons när jag söker på mitt sökord?”.

Vad brukar du svara?

Att alla annonser inte visas för alla hela tiden. Med en begränsad budget fördelar Google-annonsvisningarna jämnt under dagen, vilket betyder att de inte kommer att visas för alla sökningar. Att du inte ser den när du var inne och sökte sist, betyder inte att någon annan inte ser den.

Varför tycker du att man ska anlita extern kompetens för sin AdWords annonsering?

Små och medelstora företag som sköter sin annonsering själva underskattar ofta hur mycket tid det tar, och vilken kompetens som krävs. Det hamnar ofta på någon person i organisationen som har begränsat med tid och lust.

Google AdWords är många företags viktigaste marknadsföringskanal, och den förtjänar mer kärlek och fokus. Det är absolut inget fel att sköta det inhouse, snarare tvärtom, men då måste det få ta tid och resurser i anspråk.

Genom att anlita en byrå får man många kompetenser till en mycket lägre kostnad än vad det kostar att göra det själva. En byrå har ”know how” och välutvecklade processer och rutiner och därför tycker jag det är ett väldigt bra alternativ.

Vill du fortsätta prata AdWords med Marcus? Klicka här och fyll i dina uppgifter så ringer vi upp dig!

 

Jonna André Karlin

Praktikant