2016-07-08

Hittar du till dig själv?

Din webbplats är mobilt anpassad, ser förtroendeingivande ut, är enkel att navigera och innehåller dina kontaktuppgifter. Då har du tagit de första steget mot att ta tillvara på dina digitala möjligheter. Nästa steg är att säkerställa att man hittar till dig.

Dels vill du att befintliga kunder hittar till dig. Men du vill med största sannolikhet även komma i kontakt med de som blivit tipsade om dig och vad skulle hända om du även kom i kontakt med kunder som aldrig kommit i kontakt med dig tidigare?

Finns du i skogen eller vid stora torget?

Likna din webbplats med en butik. Likt andra butiker kommer dess försäljning att påverkas av ditt geografiska läge. Det kommer vara en skillnad på din försäljning om du är etablerad vid stora torget kontra om finns ute i skogen, givet att fler personer passerar och ser dig på stora torget.

Digitalt är Google världens största marknadsplats. Vi svenskar lär göra så många som 40 miljoner sökningar, varje dag på Google (enligt Google själva)
År 2014 presenterades data (Novus) som visade på att 66 % inom B2B använde sig av Internet (och följaktligen Google) under sin inköpsprocess. Rapporten “Svenskarna och Internet” från samma år slog fast att Internet blivit en lika viktig informationskälla som personliga kontakter.

Så här gör du

Använder du dig av webbläsaren Chrome börjar du med att öppna ett “Nytt inkognitofönster”, i Safari eller andra webbläsare väljer du “Nytt privat fönster”. Därigenom har sökmotorn inte tillgång till dina webbplatscookies och ditt tidigare surfbeteende. Anledningen till att du vill surfa ”anonymt” är för att du inte vill att sökresultatet ska viktas av din historik, som troligen involverar ett antal besök på den egna hemsidan.

Skärmavbild 2016-07-07 kl. 08.49.41

Om du äger eller jobbar på en redovisningsbyrå med lokalt kontor i Västerås skulle jag börja med att söka på

Skärmavbild 2016-07-07 kl. 08.50.32

Du kommer därefter att få ett sökresultat likt det nedan. Sökresultatet består av tre delar

  • Den första delen är betalda annonser, vilka är markerade med en grön ikon märkt Annons. Annonserna direkt under sökfältet är i regel fyra till antalet
  • Den andra delen är Googles karta
  • Den tredje delen är den s.k. “organiska flödet”, där Google rangordnar alla webbplatser som handlar om redovisningsbyråer i Västerås. Det är i regel här du vill exponera dig, då det framförallt är här potentiella kunder kommer att klicka för att komma till din hemsida. Kan du här hitta dig själv bland de första tio resultaten (den första sidan) är du ”sökbar”. Är du även sökbar på närliggande sökningar som ”redovisningskonsult västerås”, ”bokföringsbyrå västerås”? 

Skärmavbild 2016-07-07 kl. 08.51.31

Fredrik Rosenborg

vVD

Tel. +46 (0) 76 764 01 94

E-post. fredrik.rosenborg@brandson.se