2017-10-18

Hitta en byrå som passar dig

Att hitta en digital marknadsföringsbyrå som passar dig och din verksamhet är ett arbete som kräver tid och omsorg. Här kommer de åtta budorden för att hitta en digital marknadsföringsbyrå som passar dig

 

Du ska veta ditt behov.

Inför möte med säljare eller projektledare förbered dig genom att titta på vad er verksamhet faktiskt skulle kunna ha för behov.

Större byråer kommer kanske kunna erbjuda ett bredare utbud av tjänster, men kommer inte att kunna jobba med rådgivning och förmodligen inte kunna ha samma insikt och lägga samma tid på er verksamhet som en mindre byrå skulle kunna. Samtidigt kan en större byrå pressa priserna på grund av kvantitet i uppdrag på ett sätt som en mindre byrå kanske inte har möjlighet till.

Det finns byråer i alla upptänkliga storlekar och utformningar. Vilken typ av byrå är det som kommer ge er bäst utdelning på er investering och möta er på bästa sätt i era behov?

Du ska skilja skojarna från hjältarna.

En duktig säljares uppgift är att på ett enkelt sätt kunna förklara, utreda och sedan kunna hjälpa dig som företagare att se utvecklingsmöjligheter för din verksamhet. MEN, det är också en säljares uppgift att undersöka möjligheterna för merförsäljning. Att vara informerad och ha gjort en egen behovsanalys som köpare ger dig bättre förutsättningar att kunna urskilja vilka säljare som faktiskt erbjuder dig en relevant lösning och vilka som försöker uppnå budget.

Du ska bedöma säljaren på rätt grunder.

Mötet med säljaren kan också ge en bra indikation på hur intresserade och hur informerade hen är om din verksamhet. En säljare/ projektledare som är verkligt intresserad ställer många och relevanta frågor, om dig och din verksamhet, om er marknad och era kunder.  

Du ska veta vad framgång innebär för dig.

På samma sätt är det bra att du som köpare tänker igenom dina behov så är det bra om du också har en egen kravspecifikation för vad du tycker är en lyckad leverans.

Vad är avgörande för att du ska vara nöjd med en leverans, förutom ram- kraven på att projektet utförs inom budget, på utsatt tid och med den kvalitet som överenskommits? Be att få titta på en projektplan och gärna på case från tidigare samarbeten med liknande verksamheter.

Du ska vara projektledare för din egen framgång.

Använder ni liksom många andra flera olika leverantörer för olika tjänster kopplade till kommunikation och marknadsföring? En viktig parameter att ta i beaktande är hur god samarbetsförmåga dina prospekterande byråer har.

Har de erfarenhet från tidigare samarbeten? Har de en plan för kommunikation och ansvarsfördelning?

Du ska kräva tydlighet och transparens.

Hur tydliga och transparenta är de i sin kommunikation mot er som kund?

“Det är inte svårt att göra enkla saker svårt, men det krävs riktig kompetens och områdes- insikt för att göra svåra saker enkla”

Mest troligt besitter de byråer ni har i beaktande en specialistkompetens och kunskap som ni är i behov av. Kan de på ett enkelt sätt förklara för er vad och hur de kan hjälpa er verksamhet? Eller får de det att låta som om de håller på att bygga en rymdstation på mars? Har de en plan för hur de rapporterar resultatet av sitt arbete till er som beställare och kan de visa på affärsvärdet av sin leverans?

Du ska betala för det du får.

Har de en tydlig affärsmodell? Är det lätt att förstå vad ni betalar för och precis vad den totala kostnaden kommer att bli utifrån offerten?

Du ska ha känsla för feelingen.

Sist men precis lika viktigt som någon annan faktor är din egen känsla efter mötet. Byrån kommer trots allt att bli din samarbetspartner. Byrån ska vara facilitatorn i kontakten mellan dig och dina kunder, både nuvarande och framtida. Att ni har en kommunikation som funkar bra och att du har en bra känsla och känner förtroende för personerna som du ska jobba med är jätteviktigt.

Underskatta inte magkänslan.

 

Jonna André Karlin

Praktikant