2017-08-28

Google Partner- vad innebär det?

Vi möter många företagare som tycker att det kan vara svårt att upphandla tjänster kring digital marknadsföring. Dels då utbudet är stort och det kan vara svårt att veta vilka tjänster som är viktiga att satsa på, men även att det finns ett stort antal aktörer på marknaden som säljer och producerar olika tjänster. Vi vill därför redogöra för ett av begreppen som många stöter på under en upphandlingsprocess; Google Partner. Vad gör en Google Partner, varför är det viktigt att välja en sådan leverantör samt vilka får kalla sig för Google Partner?

Certifierad partner
Att vara en Google Partner betyder att företaget är certifierat inom Google AdWords-produkter. För att bli certifierad krävs att företaget genomgår löpande utbildning och tester för att kunna kalla sig Google Partner samt för att få använda Google Partner-märket i sin marknadsföring. Det innebär att de som är Google Partner har de senaste kunskaperna gällande AdWords-produkterna. Endast de som har blivit godkända på certifieringen för Google Partner för använda Google Partner-märket.

Olika specialområden
Inom certifieringen finns det möjlighet för en Google Partner att specialisera sig på en eller flera produkter inom AdWords;

  • Sökannonsering –  Kan leverera annonsering och optimering av textannonser som syns i Google Sök (de fyra första träffresultaten högst upp på Google).
  • Mobilannonsering – Hjälper dig att nå din målgrupp på mobila enheter. Annonser kan skapas med bilder, video, text eller HTML5.
  • Videoannonsering – Om du vill nå potentiella kunder på Youtube med video kan dessa partner hjälpa till.
  • Display-annonsering – Specialister på att skapa lockande bildannonser som kan nå kunder på över 2 miljoner webbplatser och 650 000 appar.
  • Shopping-annonsering – Certifierad partner kan hjälpa dig att med Google Shopping-annonser nå fler kunder på Google Sök. De kan hjälpa dig att skapa Google Shopping-kampanjer och optimera dessa i Merchant Center.

Varför ska du välja en certifierad Google Partner?

Att välja en certifierad Google Partner innebär att du väljer en leverantör som löpande genomgår utbildning och tester för att kunna leverera den bästa annonseringen inom AdWords-produkterna. Det bör således också kunna innebära att en Google Partner håller sig uppdaterad kring den senaste utvecklingen inom annonseringen. Att välja en certifierad Google Partner bör därför vara en fingervisning på att det är en utbildad aktör som kan leverera en bra annonsering.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se