2015-12-07

Google Consumer Barometer

Hur vi använder Internet skiljer sig ganska mycket från land till land. Detta vet Google. Därför har de tagit fram ett gratis verktyg, Google Consumer Barometer, som hjälper oss få en bättre förståelse kring Internetanvändandet över hela världen.

Hur fungerar Google Consumer Barometer?

Google Consumer Barometer låter den nyfikne utforska nyckeltal från Googles egna research, allt uppställt i enkla, snygga och lättolkade diagram. Om det inte skulle räcka så finns även möjligheten att själv dyka ner i Googles data och skapa sig en egen uppfattning kring världens Internetanvändande.

Hur ska verktyget tolkas & användas?

Google har grupperat sina grafer enligt dessa kategorier:

Introduction: Delen för dig som snabbt vill få uppfattning om världen och trender för att sen fatta beslut i en snabbt utvecklande digital värld.

Online- och flerskärmsvärlden: Människor är mer anslutna nu än någonsin med ökad access från många olika enheter, speciellt mobila enheter. Denna del ger marknadsförare en ökad förståelse för när, hur och varför människor använder Internet.

Den smarta shopparen: Internet spelar en nyckelroll i många konsumenters väg fram till ett köp. Denna vy hjälper till att förstå hur man ska nå konsumenter vid ett beslutsfattande ögonblick.

The local shopper: Lägesbaserad annonsering erbjuder nya möjligheter för små och medelstora företag att nå kundens uppmärksamhet. Här hittar du hjälp för att förstå var och när människor letar efter lokala aktörer och vilken typ av information som är mest relevant.

The international shopper: I takt med att Internet växer så växer även den potentiella marknaden för online-försälning. Denna sektion låter företag upptäcka möjliga nya kundgrupper genom att identifiera motiv och barriärer för gränsöverskridande köp.

The smart viewer: Online-videor har blivit en nyckelkanal för att konsumera innehåll. Denna vy erbjuder insikter till vilka sammanhang och motiv människor som tittar på videor online har, vilket möjliggör för bättre förståelse och planering för att nå si målgrupp genom detta medium.

Här hittar du vertyget, Google Consumer Barometer, för Sverige!