2015-09-24

Landar dina Google AdWords-kunder rätt?

Din checklista till den optimala landningssidan

Gör du samma misstag som många Google AdWords-annonsörer gör? Många lägger ner mycket tid på sökordsstrategi, skriva kluriga och Google-optimerade annonser samt att få till olika annonstillägg – allt för att driva så många klick som möjligt. Men vad händer när en besökare har klickat på just din annons, var tar de vägen då?

Ett klick på din annons betyder egentligen ingenting om besökaren inte väljer att ta ta kontakt eller bli kund. Därför är landningssidan kanske den viktigaste komponenten i annonseringsarbetet, en komponent som tycks vara lätt att glömma bort.

Om ditt mål är att besökaren på något sätt ska ta kontakt med dig behöver du tänka efter innan du väljer landningssida. Vår checklista nedan ger dig bra vägledning till en optimal landingssida.

 

  • Relevans
    Se till att din landningssida är relevant för din annons. De som klickar på en annons är mer köpbenägna i jämförelse mot andra internetanvändare. Din landningssida behöver därför möta deras förväntningar.
  • Sidstruktur
    Hur ska din landningssida se ut? Vill du ha mycket textinnehåll eller många bilder? Ska sidan innehålla en eller flera olika kontaktmöjligheter? Vilken kontaktväg passar de kunder som är mest troliga att besöka just din sida?
  • Kontinuitet
    Använda gärna samma spårk och retorik i dina annonser som på din landningssida. När en besökare klickat på en annons är det bra att de möts av samma spårk eller till och med samma meningar. Det ger trygghet och försäkring om att de hamnat på rätt ställe.
  • Mobilvänlig
    I dagens mobila samhälle blir en mobilvänlig hemsida allt mer viktig. Din landningssida kan vara hur bra som helst, men du kommer fortfarande att tappa besökaren om den inte är mobilanpassad och responsiv.
  • Valmöjligheter
    Alla som besöker din sida kommer inte att ta kontakt eller köpa direkt. Se över vilka alternativ som finns för de besökarna. Olika former av kontaktvägar som en chatt-funktion, fler telefonnummer eller någon form av epost-registrering som lockar till fler kontakter.Experimentera
  • Experimentera
    Våga experimentera med dina landningssidor. Testa olika längd på texten, olika bilder eller olika kontaktvägar du lägger till. Det finns ofta inget rätt eller fel, men följer du våra tips har du ökat chansen att lyckas. Testa dig fram tills du uppnår dina uppsatta mål.

Lycka till med din annonsering!

 

Josephine Woll
Ansvarig Brandson Ads™