2017-08-25

Digital marketing Dictionary för Dummies

jobb copywriter

Snabb utveckling- många branschuttryck att hålla reda på

I och med den digitala utvecklingens hastighet så växer nya funktioner och verktyg fram dagligen och tillsammans med dem ord och uttryck som överhuvudtaget inte existerade för tio år sedan. Här uppstår ett problem. De allra flesta företag idag inser sitt behov och vikten av att bedriva marknadsföring i digitala kanaler, men man äger inte kunskap och insikt för att kunna förstå de ord och tekniska termer som används.

Inom marknadsföring så pratar man om något som kallas för det ”missförstådda ordet”. Det missförstådda ordet är en del av ett Content (innehåll) som den potentiella konsumenten inte förstår. Att inte förstå är direkt ödesdigert för en möjlig kund som gett sig in på en köpresa. Det är nämligen ofta så att det vi inte förstår känner vi en instinktiv misstänksamhet mot, även om det är något som skulle kunna hjälpa oss. Det missförstådda ordet har också blivit ett problem för många företag när det kommer till digital marknadsföring.

Alla nya branschuttryck gör att många har svårt att avgöra vad för typ av hjälp de behöver och har svårt att navigera mellan olika leverantörer, helt enkelt för att man inte har förutsättningarna för att kunna bedöma vad som är relevant för ens egen verksamhet och vad som är en säljare som försöker nå budget.

Vi tror att man skapar absolut bäst resultat när man i partnerskap med sina kunder kan identifiera de bästa åtgärderna för att optimera deras digitala närvaro, för det behöver man ha en gemensam förståelse som plattform att börja på. Nedan har vi därför samlat ihop en kort förklaring till ett axplock av de vanligaste trendande termerna som används inom digital marknadsföring idag.

Content marketing
Content marketing (innehållsmarknadsföring) är marknadskommunikation där redaktionellt material publiceras och används i marknadsföringssyfte. Innehållsmarknadsföring sker med hjälp av nyhetsbrev, nyheter (blogg), video, bild, humor, färg och form. Den kanske viktigaste definitionen av Content är att det tillföra någon sorts mervärde för läsaren (Kunden).

Native advertising
Native är en annons som i utformning och känsla liknar en artikel mer än en annons. Traditionell display- och bannerannonsering tappar idag i effektivitet på grund av till exempel adblockers och ”banner blindness”.
Det som framför allt gör native-annonser framgångsrika är att formatet skapar ett betydligt större engagemang än traditionella banners.

Konvertera
När en anonym användare gör något, för ägaren, önskvärt på webbsidan, istället för att klicka sig vidare till nästa sida. Ägaren till en hemsida vill oftast att besökaren konverteras till en betalande kund. Det kan även vara att fylla i ett kontaktformulär, maila en kontaktperson, ladda ner ett white paper etc.

Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering är åtgärder som gör konverteringen(från besökare till kund) enklare. Konverteringsgraden visar hur många av besökarna som verkligen konverteras. Läs mer om hur video kan vara ett sätt att konvertera fler besökare.

Influencer
Influencer marketing är marknadsföring där ”påverkare” med ett nätverk av följare/läsare talar väl om ditt företags produkt eller tjänst och på så sätt hjälper till med marknadsföringen. När det talas om influencer marketing menas vanligtvis sociala medie-profiler som t. ex. instagrammare och youtubare men givetvis också bloggare. Men en influencer kan också vara en kändis som t. ex. Zlatan som används till Volvos reklam.

AdWords
Googles Pay Per Click annonseringsprogram på Googles sökmotor. Sökresultaten markerade “annons” i grönt ser du ovanför den organiska träfflistan. (Fortfarande svårt att greppa AdWords? Lugnt, ring oss så kan vi berätta mer om hur AdWords fungerar och hur det kan hjälpa till att öka omsättningen för din verksamhet).

Cookie
En liten textbaserad datafil som en webbplats kan begära att få spara i webbplatsbesökarens dator. Cookies används ofta för att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål. Cookies kan också ge besökaren tillgång till olika funktioner eller tjänster på webbplatsen. Informationen i datafilen gör det möjligt att tillgodose besökarens val på webbplatsen. Cookies är helt ofarliga och används på de flesta webbplatser.

Facebook Ads
Ett annonsverktyg på Facebook där företag kan göra reklam med en kort text och en liten bild.

Tagg
Etikett (sökord) för att kategorisera och göra innehållet i exempelvis en blogg mer sökbart.

Hashtag
# tecknet kallas för en hashtag och indikerar att det efterföljande ordet är en tag. Något som indikerar vilket ämne man twittrar/Instagrammar om. Ordet efter # tecknet är själva taggen. Används ofta på events, tv-program, möten, specifika situationer, konferenser, uppdateringar för konversationer mfl. Allt som gör det enklare att sortera, hitta information och följa flöden.

Indexerade sidor
Sidor på en sajt som blivit indexerade av en sökmotor.

Keyword/ nyckelord
Det ord eller fras som användaren anger till sökmotorerna. Ett begrepp som används för (sökords)optimering av innehåll på en hemsida.

Landningssida
Den sida som en besökare ”landar på” när man klickar på en länk i sökresultatet.

Pull-marknadsföring
Köparna drar (pull) själva produkten, de vet vad de vill ha och söker ofta information/återförsäljare på egenhand. Läs mer om hur AdWords och SEO i kombination skapar bättre resultat.

Push-marknadsföring
Avsändaren styr, formulerar och sänder ut ett budskap. Avsändaren trycker på (push) genom exempelvis rabatter och erbjudanden.

SEO
SEO är en förkortning av “Search engine optimization”. Olika sätt att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar på sökmotorer (ex. Google). Arbetet med SEO är kombinationen av taktik och strategier som inkluderar optimering av innehåll, användarvänlighet, målgruppsanpassning, design, sökbegreppsplacering, länkbygge, social och viral marknadsföring och andra online & offline-aktiviteter som syftar till att ge mer avkastning i form av ökad organisk trafik från sökmotorer.

Organisk trafik
Organisk trafik är den trafik som kommer från träffar i sökmotorer som inte är betalda och köpta av företag. Det är träffresultaten som kommer under AdWords-annonserna på Google. Den organiska trafiken kan optimeras och rankas högre genom arbete med SEO.

Unika besökare
Definition på en besökare på en hemsida. Definieras vanligtvis genom IP-nummer men också genom cookies.

Besökare
Mätning av den sessionstid som en användare/besökare är inne på en sajt. Ett besök kan bestå av flertalet sidvisningar. Begreppet skiljer sig från unika besökare då en person kan göra två besök på en dag, en gång på förmiddagen, nästa besök sker på eftermiddagen. Två besök har då gjorts, men räknas bara som en unik besökare den dagen.

URL
Att förkorta långa webbadresser – som kan ha flera hundra tecken – genom att låta dem passera särskilda sajter, är mycket vanligt inom social media, eftersom användare ofta vill skicka länkar i forum med begränsat teckenutrymme.

Viral marketing
Viral marknadsföring är ett samlingsnamn för marknadsförings-tekniker som grundar sig på att använda sociala medier och nätverk för varumärkesbyggande, ökad försäljning eller andra marknadsföringsmål.

Web 2.0
Samlingsbegrepp för hemsidor som är byggt på användargenererat innehåll. Användarna har stora möjligheter till interaktivitet och påverkan.

Webinar
Ett Webinar är en webbaserad presentation som gör det möjligt för dig som deltagare att sitta framför din egen dator och lyssna på presentationen. Det är möjligt för lyssnarna att skriva frågor till presentatörerna under presentationen.

Om du är intresserad av att lära dig mer så har vi listat tre boktips som kan underlätta- läs och inspireras!

Jonna André Karlin

Praktikant