2017-07-20

De vanligaste misstagen företag gör inom digital marknadsföring

När man behöver installera ett nytt handfat i badrummet så sätter man sig vanligtvis inte och läser på om rördragning för att sen göra det själv utan man anlitar en rörmokare, en expert.

Inom digital marknadsföring kryllar det av “hemmafixare”.

Vi har listat “De vanligaste misstagen företag gör inom digitala marknadsföring”och hoppas att vi kanske kan förhindra en eller annan möjlig digital “läcka”.

Misstag 1: Dålig eller bristande planering

Det behövs ingen plan för att sätta upp en sida på Facebook… eller?

Det kanske absolut vanligaste misstagen som verksamheter gör i sin digitala marknadsföring är att inte sätta upp en tydlig mål- och syftesbeskrivning för sina digitala initiativ. Precis som med alla projekt så är det svårt att mäta resultat eller ta fram en handlingsplan utan tydliga mål.

Ofta handlar det om att man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig för utdelning och därför har man svårt att sätta upp tydliga mål.

I många initiativ är det också väldigt vanligt att det saknas ett tydligt ”varför”.

  • Varför behöver vi ha en hemsida?
  • Varför är det viktigt att vara aktiv och driva kommunikation på vår hemsida / på vår facebooksida?
  • Varför är det viktigt att ligga högt upp på Google?
  • Vad kan vi förvänta oss för resultat av att driva kampanjer på LinkedIn?

Att inte ha ett tydligt syfte och mål resulterar ofta i slöseri med resurser och att företaget tappar intäkter genom att de missar möjligheten att komma i kontakt med rätt publik.

Misstag 2: Relevans, relevans, relevans..

Banners, social selling, native advertising och email marketing är allt väldigt bra, men glöm inte bort vikten av att synas. För att övriga marknadsförings initiativ ska bli relevanta så är det en grundförutsättning att du har en strategisk närvaro på Google.

“The best place to hide a dead body is the second page on Google”- citatet syftar till det faktum att ytterst få människor som söker på Google klickar sig vidare till resultatsida nummer två. Därför är det viktigt att du och din verksamhet syns på första sidan på de sökord som din målgrupp använder sig av för att söka efter dina tjänster/ produkter.

Misstag 3: Ineffektivt användande av sociala medier

Sociala medier handlar just om att vara social. Att sätta upp en Facebook-sida som inte uppdateras, där företaget inte svarar på meddelanden eller interagerar med sina följare skapar istället badwill och reflekterar illa på din verksamhet. Finns det inte resurser för att underhålla sidor i sociala medier så är det bättre att låta bli att skapa dem och istället fokusera på att vara närvarande i de kanaler som prioriteras t.ex. hemsida, nyhetsbrev etc.

De finns företag som vill hitta genvägar och snabba lösningar genom att köpa följare eller “likes” när de inte mäktar med att hålla uppe sitt engagemang på sociala medier. Vilket vid första anblicken kan tyckas som en bra idé, men dagens konsumenter har mycket större insikt i de trick som företag använder sig av för att verka större och populärare än vad de är. De genomskådar köpt popularitet snabbt och även det kommer då snarare att reflektera negativt på varumärket.

Misstag 4: Välj med omsorg, vad passar din verksamhet

Vanligt är också misstaget att inte utvärdera och välja digitala kanaler och verktyg. Skynda långsamt, haka inte på det som alla andra gör, sätt upp ett tydligt syfte och mål med din marknadsföring och utvärdera sedan kritiskt kanaler och verktyg. Var finns din målgrupp? Passar den här kanalen din verksamhetsprofil? Kommer verktyget enkelt att kunna integreras med de verktyg/plattformar där ni redan är verksamma?

Misstag 5: Utvärdera och analysera

I slutänden är det som avgör om du lyckas med dina digitala kampanjer hur väl din målgrupp responderar på din marknadsföring. Det bör också vara riktlinjer för hur du lägger upp alla tidigare nämnda punkter. Inte vad, var och när du vill kommunicera ditt erbjudande, utan vad, var och när är din målgrupp intresserade av att lyssna. För att kunna göra det måste er verksamhet ha ett verktyg där ni kan mäta resultat och föra statistik över hur ni lyckas i era initiativ. Google Analytics  är ett gratis verktyg som är väldigt bra för att försäkra sig om att tiden och pengarna ni investerar i digital marknadsföring faktiskt ger utdelning.

 

Vill du ha hjälp med att se över din digitala marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig att lägga upp en plan för ditt företag.

Fredrik Rosenborg

Terese Mårtensson

Alexander Dypbukt

 

Jonna André Karlin

Praktikant