2017-09-28

Därför bör Google vara en självklar del av er digitala marknadsföring

Vi menar att arbeta med synlighet på Google, världens största sökmotor, borde vara en grundförutsättning för alla andra marknadsföringsinitiativ för alla typer av verksamheter idag.

Statistiken säger allt
Vi har listat statistik som illustrerar vikten av sökmotoroptimering och bevisar vår tes nedan. 
Men de kanske absolut viktigaste anledningarna är att:

90% av svenskarna använder Internet för att söka efter information och att internet idag blivit en lika viktig källa till information som personliga kontakter.

Synlighet på Google innebär att du gör din verksamhet, dina tjänster och produkter synliga för potentiella kunder som söker efter just det som din verksamhet sysslar med i samma ögonblick som den potentiella kunden har ett behov.

  • Google hanterar 40 000 sökningar varje sekund och mer än 3,5 miljarder sökningar per dag.
  • Google Sverige hanterar 50 miljoner sökningar per dag.
  • 70% är av uppfattningen att det är marknadsledande företag som exponeras först på Google.
  • 43% av trafiken till webbsidor härleds från sökmotorer, vilket är anledningen till att företag investerade 65 miljarder i SEO (att synas i Googles organiska träfflista) under 2016.
  • Av dem är 81% nöjda med sin SEO strategi och beskriver den som framgångsrik.
  • Antalet småföretagare som investerar i SEO kommer att öka till 74% under 2017.
  • Organiska sökresultat har 85% högre sannolikhet att klickas på än en betald annons. Vilket betyder att SEO har 85% högre sannolikhet att driva trafik till din webbplats än en betald annons (PPC, Pay Per Click).

Hur arbetar företag idag
Tyvärr blir inte SEO lättare exponentiellt med att dess betydelse växer, tvärtom blir det mer komplext och det behövs idag många olika kompetenser för att skapa resultat. Läs mer om hur ert digitala team behöver se ut här. Detta är anledningen till att:

  • 76% av företag använder externa resurser för att genomföra sina SEO initiativ med motiveringen att marknadsföringstekniker såsom skapandet av relevant innehåll och externt länkbyggande är svårt och tidskrävande.
  • 49% använder en hybridlösning av både interna och externa resurser i kombination
  • 27% använder endast externa resurser.

Källa: https://www.marketingprofs.com/chirp/2017/32671/13-statistics-that-prove-the-value-of-seo-infographic

Behöver du hjälp med att synas bättre? Kontakta oss.

Jonna André Karlin

Praktikant