2017-06-09

Categori Datas nycklar till framgångsrikt företagande

Bland medlemmarna inom EIO (Elektriska Installationsorganisationen) finner man inte enbart renodlade elinstallations­företag, utan även dem som håller sig till och verkar inom Tele/ Data och säkerhet. Några däribland, som har kommit att bli en viktig part på marknaden, är Categori Data AB i Stockholm. 

1998 grundades Categori Data AB med nisch inom datalösningar och datakommunikation och redan 2005, sju år senare, bestod företaget av 13 stycken anställda. Det var under detta tidevarv som Christer Ferm rekryterades.

Med åren har företaget med stor framgång samarbetat med lokala elinstallatörer för att upprätta kompetens, men även för att utvecklas. Christer förklarar att de i gengäld ofta får förfrågningar från de andra medlemsföretagen då de är i behov av kompetens inom Categori Data AB:s område i olika projekt. Enligt egen erfarenhet förklarar han att det allt som oftast är mer lönsamt att alla lägger fokus på det som de själva är bra på för bästa möjliga resultat.

Christers väg fram till idag, och hans tid innan Categori Data, är en mindre lättsam historia. Närmast kommer han från företaget Telehantering, men de 15 åren han har i bagaget och det tunga ansvar han hade där satte sina spår. Något som resulterade i att Christer gick in i väggen ett antal gånger och till slut fick honom att känna att det var dags för en radikal förändring.

För tillfället var Christer arbetslös och sökte sig då till en yrkesroll som innebar ett mindre tungt ansvar. Han gick då in som projektledare med ett mindre tyngande ansvar. Dock dröjde det inte lång tid innan ett lockande förslag låg på bordet som kittlade entreprenörnerven i honom. Christer erbjöds då att ta över rollen som vd med delägarskap i företaget.

Kan du berätta lite om ert samarbete med företagen inom EIO? Vilka dörrar öppnas i och med detta samarbete som kanske inte skulle finnas annars?  

– Samarbetena med andra installationsföretag inom elbranschen är bra för att upprätthålla kompetens och kunnande.

Problemet som har kommit upp på marknaden är alla fåmansföretag som utger sig att kunna Tele/ Data/ Säkerhet de ringer ofta och frågar om, men vi har slutat att svara. De får ta reda på sina problem på annat sätt. Nya dörrar öppnas med nya kunder och större anläggningar.

Categori Data har ju varit verksamma under lång tid. Vilken skulle du säga är er mest efterfrågade tjänst och varför tror du det?

– Idag är det framförallt brandlarm, sedan kommunikationsnät samt en uppåtgående trend på inbrottslarm hos företag i Stockholm, men även privatpersoner. Samt övrig säkerhet, som exempelvis övervakning i Stockholm.

Vilka är de enskilt mest avgörande ögonblicken sedan du klev in i företaget? 

– Ett av de mest avgörande ögonblicken för företaget sedan jag gick in i företaget var nog när jag tog beslutet om att vi skulle bli färre antal delägare. I dagsläge är det jag och min kollega Morgan som står som ägare av bolaget. I samma skede bestämde vi även att vi skulle fortsätta mer med fokus på långsiktighet, vilket har varit gynnsamt för verksamheten.

Tele/ Data har minskat i och med att det inte byggs om så mycket mest kompletteringar samt en del ny byggen, varken ökning eller minskning. Säkerhet är däremot ett område som ökar stadigt men långsamt. Något jag tror kommer att ha större marknadsandelar inom ett par år. Brandlarm går i vågor men ökar ständigt med nyinstallationer samt service avtal.

Vad är det roligaste med att driva Categori Data? 

– Alla underbara och trevliga medarbetare. De har ett helt otroligt engagemang och intresse för företaget.

Som en första åtgärd då Christer gick in i ledningen för Categori Data la han upp en femårsplan för verksamheten där tydliga mål sattes för framtida utveckling. Kursen styrdes mot en bredare verksamhet med en tanke om att vässa kompetensen. Femårsplanen uppfylldes snabbt och har vidareutvecklats och förfinats för ständig förändring.

Idag består företaget av totalt 52 anställda och det är nu dags för nya mål med strävan efter att hela tiden utvecklas.

Vad är din drivkraft som företagare? 

– Det första är att göra bra affärer och göra vinst. Det andra är att se till att kunderna får det de har begärt. En annan drivkraft är ju såklart alla medarbetare som gör ett otroligt bra jobb, är stöttande och drivande.

Vilka är dina tre viktigaste råd till andra företagare? 

  • Ha ett ärligt uppsåt.
  • Var både ärlig och tydlig. Stå alltid för det du har sagt.
  • Håll dig alltid till sanningen, för den kommer alltid fram förr eller senare.

Tillsammans med oss på Brandson jobbar Categori Data aktivt med sökmotoroptimering (SEO), Google Adwords och webbproduktion. Fokus och strategi inom respektive område vilar på att nå fler säkerhetschefer, butiksägare och fastighetsägare genom träffsäker SEO. Detta i kombination med en ny modern webbplats som är enkel att använda är målsättningen att uppnå ökad synlighet på nätet och stärka varumärket, samt driva fler kontaktförfrågningar via mail, kontaktformulär och telefon.

Besök Categori Data för vidare information om deras verksamhet och utbud nära dig.

Hanna Bengtsson

Content Manager

Tel. +46 (0) 70-280 90 95

E-post. hanna.bengtsson@brandson.se