2017-03-20

Brandfast satsar digitalt

Brandfast

Brandfast

När Brandfast startades under 2014 arbetade man till större delen med drift och skötsel av fastigheter, skolor och kontor i brandskyddsfrågor. Sen dess har de byggt på med mer av första hjälpen, HLR och livräddande kurser. Det handlar om att skapa trygga platser och hjälpa till med helheten.

Vi har träffat Henrik Wahlström som är grundare och VD på Brandfast.

Hur kom det sig att du startade Brandfast, och varför just brandskydd och säkerhet?

– Jag jobbade i en större organisation med just dessa saker men även mycket med fastighetsförvaltning. Där insåg jag hur kul jag tyckte det var att få utbilda och skapa trygga arbetsplatser. En möjlighet att få inrikta sig helt på detta uppstod och jag tog chansen att pröva mina vingar. Min skolpraktik på en brandstation för 30 år sedan satte nog sina spår. Cirkeln är sluten och jag får nu jobba med frågor som hjälper, räddar och berör.

Vad är din mission som företagare?

Det har alltid varit speciellt två saker:

  • Ha kul på jobbet!
  • Jobba med något du tror på och som gör skillnad för andra. Med de sakerna i sikte löser sig det mesta med att vara företagare.

Det roligaste med att driva Brandfast är att höra en kund berätta om hur de räddat liv med de kunskaper och utrustning vi hjälpt till med. Det lever vi länge på!

Vilka är de tre viktigaste sakerna du lärt dig så här långt som VD?

  • Ta hjälp tidigt med ekonomi och bokföring så du får mer tid till det du är bra på
  • Satsa på kvalitet och låt kunder tycka till om ditt företag.
  • Våga växa, anlita underkonsulter istället för att anställa så är det steget inte så svårt.

Brandfast i digitala kanaler

Idag pratas det i stor utsträckning om digitaliseringen inom många branscher. Upplever du att er bransch och ert utbud har, eller kommer att, påverkas? I så fall, på vilket sätt?

– Brandfast kommunicerar och gör reklam nästan enbart digitalt. Detta via en levande hemsida, Facebook och Instagram. Med vår webbutik kan vi erbjuda bra och hållbar utrustning. Vi kan inte konkurrera med billighetsbutiker som har allt bara för att sälja, men vi har produkter vi själva kan stå för och som vi säljer för att hjälpa kunden.

Digitaliseringen inom vår bransch har kommit igång och växer. Det finns en rad fördelar som vuxit fram, vilket bland annat är:

  • Egenkontroller för brandskydd och skyddsrond kommer alltmer i digital form
  • E-kurser inom brandskydd
  • Brandövningar kan nu även göras inomhus med realistiska övningar tack vare vår digitala släckskärm och rökmaskin!

Tillsammans med Brandson jobbar Brandfast aktivt med sökordsoptimering (SEO) samt Google Adwords.

Sökordsoptimering
Fokus och strategi är att nå fler företag och privatkunder lokalt i Stockholm, Enköping, Västerås och Uppsala.
Här har vi tillsammans tagit fram 11st strategiska sökordsbegrepp för att nå denna specifika målgrupp.

Google Adwords
Att skapa intresse och få fler personer och företag att delta på HLR, och första hjälpen kurs
Vi skapar kampanjer och annonser för att skapa synlighet och driva fler företagare till att boka sig på kurser.

Mäta och följa upp

Att mäta och följa upp resultatet är viktigt. Brandfast mäter statistik för alla inkommande formulär, mail, telefon och köp i webbshopen. Det ger dem en bra överblick av hur deras investering och digitala satsning ger för resultat.

Till sist, vad vill du uppnå med företaget på tre års sikt? Och vart ser ni branschen vid samma skede?

– Vi vill växa med fler instruktörer och bredare utbildningsutbud men också med att bygga upp en serviceenhet. Branschen växer eftersom det byggs allt mer samtidigt som kraven på befintliga verksamheter och företag ökar.

 

Hanna Bengtsson

Brandson Ads™

Tel. +46 (0) 70-280 90 95

E-post. hanna.bengtsson@brandson.se