2017-09-07

Bra att tänka på vid val av SEO leverantör

Det finns fler digitala leverantörer än någonsin, vilket kan göra valet svårt.

Här är några punkter som kan vara bra att ta i beaktande när ni jämför olika leverantörer.

Vad ingår i tjänsten?
Service och prisbild skiljer sig mycket åt mellan olika leverantörer. Några av de tjänster som brukar vara kopplade till sökmotoroptimering är: Teknisk optimering, innehållsskapande, popularitet (länkar), rankingsystem, projektledning, konverteringsstrategi.

Vad händer vid avslutat avtal?

Det kan vara bra för dig att veta vad som händer med det arbete din leverantör lagt ned på att till exempel bygga länkar om ni skulle välja att avsluta ert avtal. Olika företag har olika lösningar, men fråga så du har koll.

Jämför utifrån era mål
Mål kan vara ökad försäljning, ökad omsättning, nyöppnade kontor, nyrekryteringar. ökad varumärkeskännedom, fler varumärkesexponeringar. Målen kan du sedan bryta ner i mätbara nyckeltal på din hemsida. Kolla vilken affärsstrategisk rådgivning du kan få av din leverantör.

Förstudie
Vilka sökbegrepp bör din verksamhet synas på?
Hur söker era potentiella kunder efter er?

Börja analysen med att sätta målen. Genom att veta vad du vill uppnå, kan du också säkerställa att du positionerar dig mot rätt målgrupper. Ofta kan leverantören erbjuda ett inifrån och ut-perspektiv för att hitta fler sökbegrepp än bara branschord.

Din hemsidas effektivitet
Google utgår från 200 olika faktorer när den bedömer hur relevant en hemsida är utifrån ett sökbegrepp och rankar den därefter. Här är det bra om ni får hjälp av er leverantör med “on page” arbetet. “On Page” betyder innehåll “content”, upplägg och struktur på er sida och även landningssidor för de olika sökbegreppen.

Vissa leverantörer inkluderar det i sitt erbjudande, medan andra säljer det som separata tjänster. “Off page” betyder egentligen arbetet med externa länkar till din webbsida, vilket för Google talar om att din sida är viktig och bör rankas högt eftersom många andra webbsidor länkar till den.

Extern poularitet
“Många besöker min hemsida, men jag får inte fler affärer”

Det kallas för konvertering och är inte en del av SEO men det är bra om den leverantör du jobbar med har koll på och kan ge dig input på hur du kan jobba med din sida för att fler besökare ska göra en förfrågan/ köp.

Konverteringsfrekvens
Vad är Affärsvärdet?Hur rapporterar din leverantör utvecklingen för din placering i träfflistorna? Hur mäter och följer ni upp resultat? Se till att din leverantör kan påvisa affärsvärdet i din investering genom regelbunden rapportering och uppföljning. Dels position på sökbegreppen men även övrig statistik.

Affärsresultat och förväntan
Om SEO arbetet görs gediget och grundligt så är det rimligt att börja se resultat inom 2-3 månader. Google själv brukar tala om att en förväntad investeringshorisont ligger på 12-18 månader för AdWords (betald annonsering). Självklart beror det även här på många olika faktorer som påverkar hur snabbt ni börjar se resultat, hur hård konkurrens det är om era sökbegrepp, vilken typ av verksamhet ni bedriver osv.

Som med alla tjänster och produkter så är det alltid bra att kolla på olika alternativ innan man bestämmer sig för leverantör av sökmotoroptimering, liksom det är bra att med jämna mellanrum konkurrensutsätta sin befintliga leverantör.

Vi finns gärna med och bollar om du har tankar eller frågor, fyll i vårt kontaktformulär så ringer vi upp dig!

Jonna André Karlin

Praktikant