2016-12-12

Så här behöver ett SEO team se ut idag

Att skapa digital synlighet för en verksamhet är idag en mycket mer komplex process än det varit tidigare.

Idag krävs oftast fler spetsegenskaper och behovet har gått från en dedikerad webbredaktör till ett helt team av kompetenser inom strategi, teknik, kod, kommunikation, design, sökmotorer, försäljning och kundbemötande för att marknadsföra och optimera en verksamhet digitalt.

För att täcka in alla olika kompetensområden bör ditt digitala team se ut så här:

Digital Strateg: Ansvarar för att analysera och ta fram relevanta sökbegrepp. Hur ser branschen ut? Vilka är konkurrenterna? Hur söker potentiella kunder? Hur söker potentiella framtida medarbetare? Hur söker en branschkunnig respektive en icke? Vilka geografiska marknader är viktiga? Var vill ni synas och vilka vill ni nå digitalt om 1,3 och 5 år?

Detta är exempel på frågeställningar en digital strateg har i åtanke när den tillsammans med er som kund sätter strategin för arbetet. Ibland finns det inhouse kompetens hos dig som kund i form av marknadschef, marknadsassistent, försäljningschef som blir det naturliga bollplanket och samarbetspartnern. Ibland arbetar den digitala strategen direkt mot VD/inköpare/beställare och utifrån affärsplan sätts den digitala strategin för sökoptimering. Den digitala strategen har också oftast till uppgift att även  samordna och koordinerar övriga team medlemmars aktiviteter, följer upp och rapporterar resultat av SEO arbetet till dig som kund.

Content skapare/copywriter: För att skapa ett långsiktigt resultat som syftar till att skapa intresse, engagera och konvertera besökare till kontakter och kunder krävs välskrivet innehåll på hemsidan. Innehåll krävs för att synas högt upp i Googles träfflistor på sökbegreppen som är bestämda i strategin. Innehåll som skrivs med Googles parametrar i åtanke men inte minst era kunders eventuella frågor och funderingar. Vad söker kunderna efter? Vad vill de veta om er, era produkter och tjänster? Vem på företaget ska de kontakta?

Att ha någon som är duktig på att skapa innehåll som är relevant och som leder kunden vidare i köpprocessen har oftast en stor påverkan på det slutgiltliga resultatet av sökoptimeringen. Framför allt om du säljer tjänster eller produkter som är komplexa och där köpprocessen är längre. Då krävs innehåll som är anpassat för att den potentiella kunden ska komma ihåg dig under köpprocessen och komma tillbaka till hemsidan när det är dags att gå vidare till affärsuppgörelse.

Webbdesigner och utvecklare: När du syns högt upp i Googles träfflistor på utvalda sökbegrepp kommer det krävas någonting mer för att göra besökaren på hemsidan intresserad och välja dig. Här behövs det en design som svara till kundens behov. Det kan exempelvis vara att kontaktuppgifter är synliga och enkla att hitta, att texter och bilder är enkla att se och läsa. Att hemsidan känns modern och fungerar i alla enheter som dator, surfplatta och mobila enheter.

Detta skräddarsys ofta utifrån vilken bransch du befinner dig då steget till kontakt ofta ter sig olika beroende på bransch. Ex. om du ska köpa en värmepump hem så kanske du vill boka ett fritt hembesök via ett kontaktformulär, men om du ska rekrytera en ny tjänst till företaget vill du nog boka ett möte med en rekryteringskonsult på rekryteringsföretaget. Då krävs olika avslutsvägar och detta kan skapas genom en tydlig design på hemsidan eller landningssidan som besökaren hamnar på efter att ha Googlat sig fram till din.

Tekniker: Arbetar med att optimera de sökbegrepp som bestämts i strategin tillsammans med den digitala strategen. Säkerställer att hemsidan har rätt tekniska förutsättningar. Ser till så att intern och extern länkning är rätt, att laddningstiderna är rimliga, utformning av landningssidor (den sidan besökaren hamnar på), konverteringsoptimering så att besökarna göra de vi vill att de ska göra ex. fylla i ett kontaktformulär, köpa något, maila/ringa en säljare, ladda ner ett white paper etc. 

Länkbyggare: Skapar och underhåller ett nätverk av externa länkar till hemsidan som gör den mer relevant för Google och därigenom skapar högre positioner i den organiska träfflistan på Google.  

Självklart går det att ha en eller två superhjältar som hanterar samtliga områden, problemet är att det sällan blir speciellt effektivt eller håller lika hög kvalitet som ett SEO arbete producerat av en grupp människor med möjligheten att specialisera sig på ett eller max två fokusområden. Brandson arbetar utifrån att ha en person på varje ansvarsområde. Det möjliggör att vi vässar vår spetskompetens och att du som kund får ett helt team som arbetar löpande med din synlighet. Det gör det också möjlighet att få flera kompetensers utifrån-och-in perspektiv på arbetet vilket ofta leder till kontinuerlig utveckling och bra ideér för att förbättra resultatet.

Vill du veta mer om personerna som ingår i Brandsons team eller om vårt system Brandon Intelligence som skräddarsyr vårt arbete?

Kontakta oss här!

Jonna André Karlin

Praktikant