2015-01-12

Att dela eller inte dela, det är frågan. Sociala knappar och dess relevans.

När du är ute och surfar på nätet idag kan du inte undgå explosion av alla dessa knappar för sociala medier, Facebook-, Twitter-, LinkedIn-ikoner högst upp, längst ner, poppar upp mitt på skärmen, knapparna finns överallt.

Som du säkert känner igen så har du sett knapparna så många gånger och tillslut ser du dem inte längre. Dessa tar eb massa plats och fyller egentligen inget syfte för dig som besökare. Detta gäller framförallt hemsidor som avser att marknadsföra B2B-tjänster och produkter.

Du måste ha ett unikt och väldigt intressant innehåll att presentera för att få dina besökare att dela detta med sitt nätverk. Detta är grunden i en människas beteende i det sociala, både offline och online.

Att dela eller inte dela i sociala kanaler?

Att dela eller inte dela i sociala kanaler?

Hönan eller ägget

Jag tycker givetvis att man ska kunna visa att man som företag är aktiv i sociala medier, genom att visa med en Facebook ikon att andra gillar oss som företag. Att andra officiellt ”gillat” ett företag bygger förtroende för någon som kommer in på webbplatsen och träffar företag för första gången, “gillar andra så kan jag också göra det”.

Men jag har ju bara 9 följare?

Då kommer vi till den första problematiken, är du ny inom sociala medier och inte har några följare eller folk som gillar dig. Då blir det tvärtom-effekten när du skyltar dina nya färska sociala ikoner med 0 följare eller 0 gilla. Då kan tanken komma till besökaren “jaha, ingen som gillar er då kan ni inte vara ett bra företag, ingen verkar göra några affärer med er…”. Dessutom är det högst individuellt vad någon tycker att 83 gillamarkeringar innebär, det kan vara väldigt många för en person och väldigt få för någon annan.

Frågan blir då, om jag inte kan skylta med att jag finns på Facebook hur får jag då folk som gillar mig? Din hemsida är inte den enda kanalen för att generera ett socialt engagemang. Det finns en väldigt enkel första strategi, börja med dom som du redan har en affärsrelation till. Att få dom att följa och gilla er. Skicka ut ett nyhetsbrev om att “Följ oss här så får du ännu mer information om det nyaste…” , prata med några personligen. Uppmana vänner och familj att följa. Men viktigt att veta, folk börjar inte följa eller gillar er bara för att (familjer och vänner är alltid ett undantag), du måste leverera något tillbaka i form av bra och nyttig information inom din sektor.

Är du inte villig att lägga ner den första energin att bygga upp en bas, så skulle jag rekommendera att inte skylta med sociala knappar på din hemsida. Det kommer ge mer badwill än goodwill för nya besökare.

Detta är mina högst personliga tankar men eftersom jag ALDRIG ser någon dela ett rekryteringsföretags ”våra tjänster”-sida eller en tjänstesida om CNC-svarvning i mina flöden kan jag inte förstå varför dessa sociala ikoner fortfarande får så mycket utrymme på så många webbplatser.

Har du sköna tankar kring detta som du vill dela med mig? Maila på erik.larsson@www.brandson.se