2017-07-26

AdWords-tips: Öka klickfrekvensen med pristillägg

Google kommer löpande med nya uppdateringar för att förbättra AdWords-annonseringen för kunderna. Här redogör vi för en relativt ny funktion, nämligen pristillägg – en funktion som de flesta företag kan använda sig av för att få ut ännu större effekt av annonseringen. Vi går igenom hur pristillägget fungerar och dess fördelar.

Vad innebär pristillägg?

Med pristillägget blir det möjligt att ta upp ett större utrymme med annonserna då du kan beskriva produkter och tjänster mer utförligt. Det här tillägget visas på dina annonser både på datorer och mobila enheter. Upp till åtta olika kort kan visas för användarna där priser och beskrivning syns och besökaren kan gå vidare direkt till vald produkt på hemsidan.

Läs även hur du lyckas med AdWords-annonseringen under sommaren 

Exempel på pristillägg

Såhär skulle det kunna fungera för ett städföretag som erbjuder olika typer av städtjänster:

Lägg till generella pristillägg för hemstädning, kontorsstädning och flyttstädning i de kampanjerna med allmänna sökord och även i kampanjer som är mer specifika. På så sätt kan du på ett bredare sätt visa vilka olika tjänster som erbjuds samt priser under dessa.

Varför lägga till pristillägg?

  • Visa upp produkter/tjänster tydligare. Dessa visas i ett format som gör det lättillgängligt för användaren att bläddra i listan över de som visas och länkas direkt till hemsidan.
  • Får mer effekt av annonseringen utan att skriva nya annonser. Det enda som krävs är att implementera tillägget vilket är enkelt.

Enkel användning

Det är smidigt och enkelt att uppdatera löpande. Ändra produkt/tjänstenamn och beskrivning så att de är uppdaterade för aktuella kampanjer och erbjudanden.  Det går också att lägga till pristillägg för kampanjer och annonsgrupper samt välja vilka annonser det ska visas för. Det är också möjligt att göra tidsinställning för när tilläggen ska visas.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se