2015-11-12

Varför bör du anlita en Adwords-expert?

Josephine är inte bara vår grymma Adwords-expert på bolaget, hon kvalificerar sig även som post-it expert och vill helst använda alla färger på en och samma gång. Med full kontroll och effektivitet skapar hon lönsamma kampanjer till våra kunder. Men varför ska man anlita en Adwords-expert? Kan jag inte göra jobbet själv? Josephine hjälper oss att reda ut begreppen nedan.

 

10 anledningar att anlita en Adwords-expert.

I jakten på nya kunder och kronor finns det sällan utrymme att lägga pengar på “fel” typ av marknadsföring. Misstag kan bli kostsamma och tidskrävande. Är du på gång att sätta upp egen AdWords-annonsering? Pausa en sekund och läs denna lista först, det kan spara dig både kronor och tid.

Sökordsresearch

Sökordsreserach är A och O för varje lyckad AdWords-kampanj. Det är också något som AdWords-specialister lägger ner mycket tid på. Om du väljer fel sökord kan du snabbt göra slut på din budget och din kampanj kan visa väldigt dåliga resultat.
Det finns några sökordsverktyg som vem som helst kan ta hjälp av, vissa är gratis och andra kostar mer än de borde. En expert väljer källor från alla olika håll och stannar inte vid en eller två sökordsverktyg. De använder många varierande verktyg för att skapa sig en så bred bild som möjligt.

Fel annonstext kan leda till färre konverteringar

En av de bästa fördelarna med kostnad-per-klick-annonsering är att man kan göra konkurrenskraftig research. En AdWords-expert vet hur man ska hitta bra annonsinnehåll, de formar annonser utifrån insikter och erfarenhet. Det är inte något som görs över en natt utan är en noga överväg strategi där varje ord är värdefullt.

Rätt annonstext kan lyfta kampanjens klickfrekvens och ge dig fler konverteringar. Fel annonstext som inte förmedlar rätt budskap utan bara är ute efter att ge dig mer trafik, kan resultera i få konverteringar vilket betyder att de bara kostar dig pengar.

Spårning kräver tekniska kunskaper

Grunden för varje online-kampanj är inte bara möjligheten att spåra din försäljning utan också var den försäljningen kommer ifrån. En bra analys kan visa vilka placeringar och sökord som leder till flest konverteringar.
Att tagga dina kampanjer rätt tillåter dig också att spåra vilka som är mest effektiv. Besitter du inte den tekniska kunskap som krävs kan din spårning visa fel information och vara missvisande.

Förstår du all PPC-terminologi?

Du vet kanske vad PPC (pay-per-click) står för, men vet du vad CTR, CPM och CPA betyder? Hur är det med visningar, visningsbaserade omvandlingar och genomsnittsposition? Vet du vad retargeting är?
Att förstå dessa termer är en stor del av dag-till-dag skötseln av ditt AdWords-konto. Känner du inte till alla termer så ökar risken att din annonsering springer iväg från dig.

Kampanjinställningar kan vara förvirrande

Det finns många potentiella inställningar som du måste ställa in för att din annonsering ska bli så relevant och effektiv som möjligt. Du bör tänka på allt från geografiska inställningar, annonsvisningar och budinställningar till annonschema, enhetsbud och partnernätverk.

Ska man sätta upp olika kampanjer för olika inställningar, eller är det olika annonsgrupper som gäller? Hur ska man tänka kring budgivning? Att ha en full förståelse för alla inställningar kan både hjälpa eller stjälpa din annonsering. Du kanske betalar alldeles för mycket baserat på att dina inställningar är fel.

Vet du hur en bra landningssida ser ut?

Relevans är inte en term att förbise. Ju mindre relevant din landningssida är desto mer pengar spenderar du på varje konvertering. En expert förstår inte bara principen av en bra landningssida utan bestitter också kunskapen att A/B-testa de principerna.

Erfarenhet från tidigare kunder

Professionella experter inom digital annonsering har ofta kunskaper från andra, liknande kunder, konkurrenskraftiga kunskaper som kan appliceras till ditt konto vilket kan spara dig många kronor. Väljer du en kunnig expert kanske den till och med har arbetar med en av dina konkurrenter och kan branschen väl, något som kan gynna din verksamhet direkt.

Förekommer ogiltiga klick?

Om du är en nybörjare vet du förmodligen inte hur du ska hålla utkik efter klickbedrägeri. Man ska tyvärr alltid utgå från att det alltid föresgår någon form av klickbedrgeri även om den må vara liten. Det kan vara allt från automatiserade, ofarliga klick till ojusta konkurrenter eller hackningsförsök.
Du behöver därför hålla koll på din statistik och rapportera eventuella misstankar till diverse sökmotorer. Om du inte besitter den tekniska kunskapen själv bör du ha tillgång till system som kan sköta sådant åt dig.

Håll dig uppdaterad med det senaste

Alla duktiga onlinemarknadsförare håller sig uppdaterade med det senaste inom branschen genom att läsa artiklar, studier, bloggar, magasin, forum, sociala medier etc. Det finns även många möten och seminarier att gå på för att införskaffa sig ny information. Tror du inte att du kan hänga med på allt detta kanske det är bäst att ta hjälp av någon som gör det?

Har du verkligen all tid som krävs?

Om du är en företagsledare eller chef har du en del andra saker att tänka på och ta hand om. Har du verkligen den tid som krävs för att dessutom sköta er digitala annonsering med allt vad det innebär?

Många ser på digital annonsering som enklare än vad det är. Men verkligheten är att det kostar pengar varje gång det används. Fler företag inser värdet i att annonsera med AdWords och med konkurrensen kommer även högre klick-priser. Så i en värld där varje liten del är betydelsefull för resultatet på sista raden är det värt att ta hjälp och låta en AdWords-expert sköta er annonsering.