2017-05-02

7 skäl att installera popupfönster på din webbplats

De flesta digitala specialister kan bekräfta att du som företagare är beroende av data i form av e-post. Men vad är det bästa sätten att samla stora volymer av e-postadresser på din webbplats? Jo, med snyggt utformade popupfönster som tilltalar.

Innan du försöker lista ut hur man designar popups som verkligen fungerar, måste du förstå exakt vad du gör med din digitala plattform. För det mesta handlar om att bygga en säljtratt som så småningom kan ge stora möjligheter, potentiella kunder och konsumenter.

Så, varför installera popups? Eftersom det exakta ögonblicket när en internetanvändare ger dig sin e-postadress genom att fylla i en popup-form är också det exakta ögonblicket när de får en identitet – ur ditt perspektiv.
Popup-filer och samling av e-postmeddelanden gör nämligen att du kan omvandla anonyma internetanvändare till riktiga personer med namn och e-postadress.

Innan de ger dig sin e-postadress är dina besökare bara en bråkdel av den stora publiken du kan se i den data som du kan se i Google Analytics. De är anonyma, men när du får ett namn och ett e-postmeddelande blir de kända för dig.

Med en lista bestående av en samling relevanta e-postadresser får du goda möjligheter att göra mer saker som verkligen kan göra skillnad.

E-postmeddelanden är en del av vår vardag. I genomsnitt skickas mer än 20 miljarder e-postmeddelanden dagligen. Och många människor utvärderar deras framgång till antalet e-postmeddelanden som de får per dag, varav 91% av personerna kontrollerar sina e-postmeddelanden minst en gång om dagen. Vi älskar e-post. Mer än vi tror.

Av den anledningen är det bra att bygga upp en e-postlista som fungerar som kärnan i den digitala marknadsstrategin. Oavsett om du skriver ett blogginlägg eller erbjuder en ny produkt, kommer personerna på din e-postlista att vara den första som får informationen du vill nå ut med.

Kort sagt är e-post överlägset den mest effektiva marknadsföringskanalen nuförtiden. Enligt Capterra är den genomsnittliga avkastningen på varje spenderad dollar till e-postmarknadsföring 44,25 dollar. Dock är det inte så enkelt som det låter.

I genomsnitt ser vi upp till 247 marknadsföringsmeddelanden om dagen. Av uppenbara skäl går därav en stor del av dessa meddelanden och annonser helt obemärkt. Problemet blir att våra inkorgar blir överfulla och att vi följaktligen blir mer försiktiga när vi delar med oss av vår e-postadress. Vill du att din publik ska ge dig sin e-postadress och sedan engagera sig med de e-postmeddelanden du skickar ut måste innehållet i dina popup-formulär vara passande.

Men innan vi kommer till utformningen av dina popups, låt oss prata om trafik – för utan trafik är det ingen mening att ha en optimerad webbplats.

1. Utveckla trafik

Ju fler användare du lockar, desto fler slutanvändare i form av kunder och abonnenter kommer du att få, vilket i sin tur leder till ökad försäljning. Trafiken leder till ökad försäljning, och utan stor trafik blir det svårare att uppnå den omsättning man vill ha.

Enligt en analys som utförs av Sumo på 1.754.957.657 stycken popupfönster är den genomsnittliga konverteringsfrekvensen för en popup 3,09%.

Hur många besöker din hemsida idag? Hur många av dem skulle kunna vara en potentiell prenumerant? Eller till och med en potentiell kund?

2. Skapa värde

Ju mer värde du skapar, desto fler kommer att känna igen det fina och mervärdet i det du skapar. Något om i sin tur kommer leda till att fler ger dig sin e-postadress via popup-formulären du installerar på din webbplats.

3. Rätt format och tajming

När en besökare bestämmer sig för att lämna din webbplats har du möjlighet att göra en popup på deras skärm så att de istället bestämmer sig för att stanna på din webbplats.


Statistik visar att marknadsförare på nätet kan förvänta sig att konvertera från 3% till 18% av övergivna besökare till leads, samt ökad försäljning. Om du ännu inte har popupfönster,  finns det mycket pengar kvar att hämta.

4. Behärska tekniken – den ska inte bemästra dig

Teknik är inte bara en teknisk aspekt, den är också strategisk eftersom det handlar om pengar.
Om du har pengarna, men inte tiden, kan du låta en webbyrå designa popupfönstren som snabbt kan installera dem och du kan uppnå resultat du strävar efter inom bara ett par arbetstimmar.

5. Snygg, men enkel design

Huvudkriteriet för din design ska inte vara dess skönhet, utan dess omräkningskurs. Och numera visar statistiken att de mönster som fungerar bäst och ger bäst resultat är inte de avancerade, utan de simpla.

Idag är begränsande alternativ ett av de bästa sätten att hjälpa användarna att göra ett val genom att upptäcka din popup. Vi får massor av information som ska registreras. Genom att skapa ett enkelt format, en enkel design och enkel text, hjälper du dem att underlätta i besökarens beslutsfattande.

Du gör det enklare för dem.

6. Använd konverterande formuleringar

Återigen kommer enkelhet att få bättre resultat än komplexitet. Försök att skriva CTA-knappen i termer av ett värde som innehållet syftar till att leverera.

Exempel:

  • ”Ja, jag vill veta mer om tjänsten!”
  • ”Visa mig hur jag går tillväga för att beställa!”
  • ”Ja, jag vill hyra en container!”
  • ”Ja, jag vill ha kostnadsfri rådgivning!”

Sammanhang är vad som omger budskapet. Det ger ytterligare förståelse och mening till ditt budskap. Sammanhanget är det som får de bästa popups att sticka ur när det gäller omvandlingsfrekvens.

Välj verb, adjektiv, adverb och ord som ordvrängare skulle göra. Ändra texten tills du hittar den ultimata lämplighet – och perfektion. Tveka inte att kapitalisera kraftfulla ord, de som verkligen skapar en effekt och en utmärkt omvandlingsfrekvens som följd.

Valet av ett ord, ett verb, ett adjektiv eller ett adverb stället för en annan kan helt ändra omräkningskursen.

7. Analysera Google

Om du vill uppnå bra resultat med SEO analyserar du Googles policy vid implementering av popupfönster. Sedan 10 januari 2017 trädde nya regler i kraft. Som vanligt med Google med alla algoritmer och huvuduppdateringar är det svårt att säga vad som kommer bli de verkliga konsekvenserna av dessa riktlinjer på lång sikt.

Det är inte riktigt klart om Google älskar (och som en konsekvens rekommenderar) eller hatar (och följaktligen inte godkänner) webbplatser med popupfönster.

En rekommendation är att inledningsvis analysera Googles policy och sedan vara försiktig med dessa riktlinjer och undvika prioriterade popupformer som visas på smartphones (det här är tydligen den terminal som enligt Google orsakar problem).

Brandson Talk™  är Brandsons egenutvecklade popupsystem som agerar vid rätt tidpunkt och tar besökaren framåt i sin köpprocess med hjälp av smarta budskap.

Med Brandson Talk kan vi producera fram en kontaktyta för dina besökare vid rätt tillfälle. Vi har utvecklat en algoritm som känner av hur besökaren har rört sig på webbplatsen och kan identifiera när besökaren känner sig som mest benägen till att ta kontakt med er.

Vill du veta mer om Brandson Talk? Ta kontakt med oss så berättar vi mer!

Hanna Bengtsson

Brandson Ads™

Tel. +46 (0) 70-280 90 95

E-post. hanna.bengtsson@brandson.se