2017-07-11

5 anledningar till att installera chatt på hemsidan

Idag går det snabbt för kunderna att fatta ett köpbeslut eller vilken leverantör de ska höra av sig till för att boka ett möte med en säljare eller representant. Det innebär att de företag som vill ligga i framkant när det gäller kundservice och försäljning regelbundet måste se över vilka kontaktytor som är viktigast för kunden.

Nedan belyser vi en kontaktyta som blir allt mer populär för både företag och kunder att använda nämligen chattverktyg på hemsidan.

Tips! Tydliggör öppettiderna för chatten och vem på företaget som är ansvarig att inkommande meddelanden besvaras. Annars är det stor risk att chatten har omvänd effekt för besökaren som tar kontakt den vägen.

1. Hjälp kunden hitta rätt

En chattfunktion möjliggör snabb kontakt med hemsidans besökare. Om ni har en hemsida med mycket information, många tjänster eller produkter kan det ibland för nya besökare vara svårt att hitta rätt. Genom att erbjuda en direktlänk in till ert företag utan att behöva lyfta på luren minskar tröskeln för kunden att ta kontakt.

Chatten gör det möjligt att kunna fråga kunden vad deras behov är och på så sätt guida till rätt del av hemsidan/kontaktperson.

2. Kundservice

Kanske en av de viktigaste delarna för många företag. Att snabbt hjälpa kunder med frågor, reklamationer eller andra ärenden kan vara avgörande för att skapa en lojal kundrelation. Tänk på att produkter och tjänster som kräver en stor investering eller på annat sätt är komplex att handla upp ofta genererar fler frågor.

Då kan en chatt vara ett effektivt verktyg för att ge kunden rätt information och svar för att hålla intresset och köpresan vid liv.

3. Prata med fler

Oavsett hur mycket bra besökare som kommer till hemsidan brukar det vara för få som tar kontakt i den utsträckningen många företag skulle vilja. En chatt uppfattas oftast som ett enklare första steg istället för att ringa, fylla i ett kontaktformulär eller göra ett första köp.

På så sätt ökar möjligheten att på ett enklare sätt fråga besökaren vad de behöver hjälp med och att till en början kunna etablera en första kontakt.

4. Erbjud något som dina konkurrenter inte gör

Ta en titt på hur det ser ut i branschen. Hur många av konkurrenterna erbjuder kontakt via chatt? Gissningsvis inte så många. Nu finns chansen att erbjuda en service till potentiella kunder som få konkurrenter gör. En till kontaktväg som gör det möjligt att få prata med besökaren innan de går vidare till en annan konkurrent.

Se chatten som en möjlighet att sticka ut och att ligga i framkant när det gäller kundservice.

5. Snabbare hjälp

Det är säkerligen dagligen potentiella kunder eller andra intressenter som besöker hemsidan och som vill ha snabb hjälp. De kanske har köpt en vara från er som de har en fråga kring, fakturafrågor eller vill veta mer kring öppettider eller kontaktpersoner.

Istället för att besökaren ska behöva surfa igenom en hel hemsida för att hitta det de söker, kan en chattfunktion erbjuda en genväg till snabbare hjälp.

Terese Mårtensson

Digital sälj- och marknadsstrateg

Tel. +46 (0) 73 502 73 67

E-post. terese.martensson@brandson.se